Nápadem roku 2018 se stal start-up Sense Arena mladých inovátorů Bohdana Tetivy a Štěpána Šilhavého, kteří přišli s myšlenkou naučit mladé hokejisty hernímu myšlení a týmové hře i mimo ledovou plochu, kde na to není příliš prostoru. Vymysleli proto, jak pomocí virtuální reality přenést zimní stadion přímo do obýváku, tělocvičny či tréninkového centra.
Projekt Sense Arena je určen pro začínající i profesionální hokejisty a dokáže pomoci také s rehabilitací zraněných hráčů. Mezi zákazníky již patří tým Detroit Red Wings a mezi dalšími zájemci jsou například hráči Dallasu. Klíčovou součástí systému je patentovaná hokejka se zpětnou odezvou či detailní analýza herního stylu. "Jsme hraví, soutěživí a věříme ve svůj produkt. Soutěž se nám náramně líbila, porota měla smysl pro humor," komentují svou účast ve startupové soutěži.
Na druhém místě skončil projekt NanoScreen – patentovaný příruční test, který dokáže s minimálními náklady a v řádu minut odhalit kontaminaci vody včetně vzácných a nových forem znečištění. "Užili jsme si koučink i diskusi se senior manažery, hodně jsme se naučili. Nyní hledáme smart investora, který nám pomůže také s přístupem k pilotním zákazníkům," říká Miroslav Konečný, jeden ze zakladatelů. Dlouhodobým cílem projektu je vytvořit globální platformu pro monitorování kvality vody.
Třetí příčku vybojovala firma Glycanostics, jež vyvíjí testy na rakovinu prostaty a prsu, určené jak lékařům, tak pro domácí využití. Vykazují výrazně nižší chybovost než testy stávající a velmi jednoduše se používají. "Tohle byla naše první soutěž a střetnutí s možnými investory. Je to velmi cenná zkušenost, která dopadla nad očekávání," uvádí jedna z tváří projektu Ján Tkáč.
Startupová soutěž Vodafone Nápad roku už jedenáctým rokem podporuje originální podnikatelské projekty a start-upy ze všech oborů. Letos se do soutěže zapojilo 192 týmů a na finálovou show se probojovalo třináct nejlepších. Projekty hodnotila osmnáctičlenná porota složená z podnikatelů, manažerů a investorů, jež posuzovala především proveditelnost, kvalitu zpracování a potenciál budoucího růstu.
"Opět mě ohromilo, kolik mladých firem z Česka a Slovenska má skutečně globální ambice. Prosazují se v zahraničí, uzavírají partnerství s mezinárodními firmami, jsou zdrojem inovací a především úspěšně prodávají. Sektorová různorodost a kvalita finálových projektů se s každým ročníkem soutěže neustále zvyšuje," komentoval výsledky zakladatel soutěže Martin Kešner.
Závěrečná show Demo Day, kde finalisté prezentovali své projekty porotě, se odehrála ve středu 6. června v pražském Centru současného umění DOX. "Při výběru prostor pro vyhlášení se vždy snažíme zvolit lokalitu, která koresponduje s inovacemi, mladými technologickými firmami. To DOX plně splňuje, nejen svými krásnými prostory, ale i zázemím. Atmosféra byla skvělá," říká zakladatel soutěže Martin Kešner.
Jedenáctý ročník přinesl do soutěže několik novinek – především finanční odměnu pro vítěze ve výši 300 000 korun, placený pobyt pro 3 projekty v technologickém centru Huawei v Číně a v neposlední řadě také několik nových partnerů a s tím související vznik nové speciální kategorie Visa FinTech Startup roku. "Díky digitalizaci a uvolňování bariér prochází i odvětví financí obrovskou proměnou. Proto již delší dobu aktivně spolupracujeme s evropskými start-upy a propojujeme je s finančními institucemi, které hledají nové příležitosti, ekosystémy a business modely," vysvětluje Marcel Gajdoš, country manager ČR & SK ve společnosti Visa. Cenu v této kategorii získal projekt Yieldigo, který simuluje matematický model koncových zákazníků například pro obchodní řetězce.
Cenu týdeníku Ekonom si odnesl monitoring odběru elektrické energie Eliot, kategorii Profinit Technologický projekt roku obsadila antiferomagnetická paměť pro efektivnější manipulaci s daty v počítačích a čipech. Huawei Startupem roku se stal BigClown, open-source stavebnice elektroniky pro internet věcí.
"I letos jsme navázali na dlouhodobou podporu odvážných mladých lidí, jejich nápadů a projektů. Během let jsme měli možnost mnohé z nich vidět vyrůst v úspěšné mezinárodní firmy a věřím, že to bylo i zásluhou této soutěže," uzavírá Markéta Moreno, ředitelka pro značku a komunikaci společnosti Vodafone.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist