S italským miliardářem a šéfem známé módní značky Moncler se setkáváme v jachtařském klubu v Monte Carlu. Remo Ruffini lodě miluje, a tak není divu, že i na tuto výpravu s sebou vzal svou ocelově šedou jachtu Atlante, která kotví v zálivu nedaleko odtud.
Šestapadesátiletý podnikatel na lodi tráví v létě každý víkend, zatímco v zimě zase vyráží na švýcarské sjezdovky. Peněz má tolik, že by tak mohl strávit zbytek svého života, ale to by ho prý nebavilo. Ruffiniho největší vášní je totiž jeho práce.
Narodil se ve městě Como, které leží u stejnojmenného jezera a také poblíž italských hranic se Švýcarskem. Oblast, kde po celá století měly svá letní sídla aristokratické rodiny a umělci a kde dnes kupují vily celebrity jako George Clooney, je známá také svým textilním průmyslem. Oba Ruffiniho rodiče přitom podnikali právě v tomto byznysu.
V 70. letech se rozvedli a jeho otec přestěhoval svou firmu do Spojených států. Přesvědčil syna, aby za ním vyrazil a začal studovat na vysoké škole v Bostonu. Místo studia ale Remo Ruffini objevoval taje zdejšího módního světa. Nadchl ho tam nový styl New England a po návratu do Itálie v roce 1984, ve svých 21 letech založil stejnojmennou oděvní společnost.
Od horolezců k luxusním butikům
Tu v roce 2000 prodal a začal se poohlížet po novém byznysu, do kterého by mohl vstoupit. Do oka mu padl Moncler, francouzsko-italský výrobce bund. Firmu proslavili italští horolezci Achille Compagnoni a Lino Lacedelli, kteří v oblečení od Moncleru v roce 1954 jako první na světě zdolali horu K2. Na přelomu tisíciletí, když Ruffini společnost kupoval, se ale nacházela na pokraji krachu.
"Byla to firma s dlouhou tradicí, která vyráběla bundy od roku 1952. To jsem zachoval jako jádro byznysu, ale zároveň jsem rozšířil sortiment o další druhy oblečení. Postupně jsem začal měnit firmu i její produkty a posouvat značku ze sportovní sekce víc do luxusního segmentu," líčí Ruffini.
Tento krok se mu vyplatil. Nejenže firmu zachránil před bankrotem, ale vybudoval z ní miliardové módní impérium. Společnost má v současnosti tržní hodnotu 10 miliard eur (asi 260 miliard korun) a loni měla obrat 1,2 miliardy eur (asi 31 miliard korun). Působí v 70 zemích světa, kde provozuje 201 obchodů a v letošním roce plánuje otevřít až 15 nových prodejen. Nejúspěšnější je přitom v Asii.
Butiky Moncleru se nacházejí v luxusních lyžařských střediscích jako St. Moritz nebo Aspen i na prestižních adresách ve světových metropolích. Jeden z nich od roku 2014 sídlí i v Pařížské ulici v Praze. "Co se týče prodejů, tak máme v Česku obrovský úspěch. Další prodejnu tam ale v tuto chvíli neplánujeme, protože zdejší trh je velmi malý a jeden obchod nám zatím připadá dostačující," říká italský podnikatel.
Moncler nabízí své produkty také přes svůj e-shop a další internetové prodejce, přičemž on-line prodeje představují asi osm procent obratu. Vlajkovou lodí jsou přitom péřové bundy, jejichž cena se pohybuje kolem 1000 eur (zhruba 26 tisíc korun). "Stavíme na kombinaci vysoké kvality a funkčnosti s luxusní módou. Zákazníci naše bundy nosí na sjezdovky i na večírky," přibližuje svou marketingovou strategii Ruffini.
Kromě bund, které tvoří 80 procent byznysu, vyrábí kolekce triček, kalhot, svetrů a dalšího oblečení pro všechny generace od batolat přes mladé rebely až po elegantní dámy v letech. V nabídce Moncleru jsou dokonce i oblečky pro psy.
Místo přehlídek pompézní show
Ruffini rád prezentuje svou tvorbu ve velkém stylu. Místo klasických módních přehlídek pořádá pompézní show. Jeho modelové během nich pochodují, jezdí na kole nebo se převlékají za medvědy. Jednu z kolekcí například představil vystoupením tanečníků v lyžařském oblečení na newyorském nádraží Grand Central Terminal. V New Yorku uspořádal také velkolepou bruslařskou show, během níž v Central Parku na ledě tančilo 180 lidí.
Často také spolupracuje s celebritami, jako například s hudebníkem Pharellem Williamsem, který se podílel na tvorbě speciální kolekce. Mezi fanoušky Moncleru ale patří třeba i Leonardo DiCaprio, David Beckham, Madonna či Beyoncé.
Do světa bohatých a slavných se Remo Ruffini dostal, když v roce 2013 zapsal Moncler na milánskou burzu. Hodnota akcií firmy tehdy během prvního dne obchodování vzrostla o 47 procent a cena společnosti se vyšplhala na 4,3 miliardy amerických dolarů podle dnešního kurzu (zhruba 97 miliard korun). Šlo tak o jeden z největších primárních úpisů akcií na italské burze.
Zdroj: YouTube Moncler
O rok později ale firma zažila krizi, když ji aktivisté obvinili z toho, že odebírá peří od dodavatelů, kteří týrají zvířata. "Italská televize odvysílala záběry otřesných podmínek z husích chovů ve východní Evropě. Aktivisté následně vyzvali k bojkotu našich produktů. Zveřejnili jsme proto dokumenty, které dokazovaly, že odebíráme peří pouze od certifikovaných dodavatelů a že ty záběry s námi nemají co do činění. I tak ale cena našich akcií během jednoho dne klesla o 80 procent, vzápětí se ovšem vyšplhala zase zpět," vypráví šéf Moncleru.
Po této zkušenosti firma ještě zpřísnila dohled nad dodavatelským řetězcem a zvýšila důraz na udržitelnost své produkce. Moncler vyrábí především v Rumunsku, malou část výroby má ale i v Itálii. "V Rumunsku plánujeme otevřít také výzkumné centrum, kde bychom mohli testovat nové technologie a vyvíjet inovované produkty. V poslední době se například snažíme dosáhnout co nejnižší váhy našich bund, aby se s nimi dalo snadno cestovat," prozrazuje Ruffini.
Prestižní ocenění od italského prezidenta
On sám cestuje kvůli práci téměř pořád. I proto, když má dovolenou, zůstává nejraději doma. "Loni jsem v letadle strávil přes 200 hodin," líčí podnikatel. Na únavu si ale rozhodně nestěžuje. "Na rozdíl od řady lidí, které práce vyčerpává, mě nabíjí energií. Nedokážu si představit, že bych šel do důchodu," říká Ruffini, který v poslední době sbírá jedno ocenění za druhým.
V listopadu loňského roku získal titul EY Podnikatel roku a letos v červnu se jako národní vítěz za Itálii zúčastnil světového finále soutěže v Monaku, během něhož se uskutečnil i rozhovor s HN.
Zahajovacího ceremoniálu se přitom nemohl účastnit, protože byl zrovna na slavnostní audienci u italského prezidenta, který se rozhodl udělit mu čestnou cenu Cavaliere del Lavoro za zásluhy v oblasti podnikání.
"Do budoucna nemám žádný dlouhodobý plán. Vím jen, že v dnešním rychlém světě je třeba umět se přizpůsobit, neustále sledovat dění na trhu a pochopit, co lidé zrovna chtějí. S nástupem digitalizace je mnohem těžší udržet tempo, ale zase to přináší víc příležitostí. Například teď máme nový projekt Moncler Genius, kdy na trh každý měsíc uvádíme speciální kolekci ve spolupráci se špičkovými designéry. To by mohlo přinést revoluci v módním světě, kde se kolekce představují po sezonách a zákazníci musí čekat dlouhé měsíce od přehlídek, než si oblečení mohou koupit," uzavírá Ruffini.
Remo Ruffini na vyhlášení Světového podnikatele roku v Monaku, kde byl jako jeden z 56 finalistů.
Zdroj: Studio Phenix
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist