Německý automobilový koncern Volkswagen v prvním pololetí meziročně zvýšil provozní zisk bez zahrnutí mimořádných položek téměř o deset procent na rekordních 9,8 miliardy eur (zhruba 251 miliard korun). Oznámila to ve středu firma, jejíž součástí je i mladoboleslavská Škoda Auto. Na výsledky koncernu však stále mají negativní dopad náklady na řešení emisního skandálu. Firma navíc varovala, že její zisky by mohl zasáhnout přechod na nový systém testování emisí WLTP. Poukázala i na rizika spojená s rostoucím protekcionismem v mezinárodním obchodě.

V samotném druhém čtvrtletí se provozní zisk bez zahrnutí mimořádných položek zvýšil dokonce o 23 procent na 5,58 miliardy eur. Překonal tak očekávání analytiků, kteří jej podle průzkumu agentury Reuters odhadovali na 4,98 miliardy eur.

Automobilka nicméně upozornila, že ve druhém čtvrtletí zaúčtovala mimořádné náklady 1,6 miliardy eur související s řešením emisního skandálu. Po zahrnutí mimořádných nákladů provozní zisk ve čtvrtletí klesl o 13 procent na 3,95 miliardy eur.

Koncern v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že zhruba do 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Prokuratura v německém Braunschweigu v červnu Volkswagenu kvůli této aféře vyměřila pokutu ve výši jedné miliardy eur (téměř 26 miliard korun).

Tržby skupiny Volkswagen v prvním pololetí vzrostly o 3,5 procenta na rekordních 119,4 miliardy eur. V celém letošním roce firma počítá s jejich nárůstem až o pět procent. Koncern již dříve oznámil, že v prvním pololetí poprvé dodal zákazníkům více než 5,5 milionu vozů.

"Skupina Volkswagen byla v prvním pololetí úspěšná, růst tržeb a zisků byl velmi solidní," uvedl koncernový šéf Herbert Diess. "Nesmíme však usnout na vavřínech, protože před námi v příštích čtvrtletích stojí velké úkoly, zejména s ohledem na přechod na novou testovací proceduru WLTP. Také rostoucí protekcionismus staví globálně propojený automobilový průmysl před velké výzvy," dodal.

Nová metodika měření emisí a spotřeby automobilů WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure) se mnohem více blíží podmínkám reálného provozu. Nahrazuje dosavadní systém NEDC (New European Driving Cycle), který byl zaveden v roce 1970. Volkswagen již dříve varoval, že přechod na novou metodiku by mohl vést ke zpožděním při výrobě až čtvrt milionu automobilů.

Dnešní výsledková zpráva koncernu Volkswagen rovněž ukázala, že provozní zisk Škody Auto v pololetí navzdory růstu odbytu i tržeb klesl o 4,5 procenta na 821 milionů eur (21 miliard korun).

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist