Německý automobilový koncern Volkswagen čelí v Mexiku žalobě od tamních farmářů. Kvůli ochraně svých nových vozů automobilka využívala kontroverzní kanony, kterými se snažila zabránit silným bouřkám s krupobitím.
Mexičtí zemědělci ale nyní tvrdí, že kvůli tomu v oblasti přestalo pršet, a požadují po automobilce v přepočtu desítky milionů korun.
Volkswagen ve své druhé největší továrně a největší mimo území Německa nainstaloval zařízení, která do atmosféry vysílala vibrační vlny a tím údajně bránila vytvoření ledových krup, napsal britský deník Financial Times.
Podle tamních farmářů ale technologie, kterou německá firma používá od letošního roku, kromě krupobití zabránila i vzniku srážek a způsobila v okolí výrobny v mexickém státě Puebla sucho. V Mexiku jsou přitom letní měsíce považovány za období vydatných dešťů.
Kanony proti krupobití (anglicky hail cannons) jsou zařízení, která vytváří vibrace výstřely do ovzduší. Jejich funkčnost a efektivita není prokázána. Instalace a provoz těchto hlučných přístrojů provází protesty místních - někdy je viní za působení sucha, ale především jim vadí hlasité výstřely v intervalu několika sekund.
"Obloha se doslova vyjasnila a prostě neprší," řekl agentuře AFP zástupce zemědělců Gerardo Perez.
Stroje údajně způsobily sucho na území o rozloze dvou tisíc hektarů. Farmáři své škody za zničenou úrodu vyčíslili na 70 milionů mexických pesos (asi 82 milionů korun).
Výrobce automobilů nastavil stroje tak, aby vlny vysílaly automaticky za určitého počasí. Volkswagen už oznámil, že s automatickým používáním kanonů skoncuje, místo toho nad zaparkovaná vozidla pod širým nebem natáhne ochranné sítě.
"Jakmile natáhneme sítě přes parkoviště, stanou se hlavním opatřením pro ochranu vozidel před krupobitím. Kanony budou sloužit pouze jako druhořadý nástroj a budeme je využívat jen v manuálním režimu," řekl podle Financial Times mluvčí Volkswagenu.
Mexičtí farmáři však takový krok považují za nedostatečný a požadují, aby automobilka ve svém závodě, jenž se nachází asi 120 kilometrů jihovýchodně od metropole Mexico City, přestala kanony používat úplně.
"Společnost může k ochraně svých vozidel zavést jiná opatření, ale lidé tady se nemohou živit jinak než ze svých pozemků," uvedl podle agentury AFP vysoce postavený mexický úředník pro ochranu životního prostředí. Podle něj německý koncern tvrdí, že je šetrný k životnímu prostředí, ale v praxi to nedokazuje.
V minulosti chtěla pomocí technologie poručit počasí i japonská automobilka Nissan ve své továrně v americkém státě Mississippi. Také Nissan ale měl kvůli zařízení problémy s tamními obyvateli, kteří si stěžovali na hlučnost technologie.
"Bouřkové kanony" nicméně často využívají i sami farmáři, kteří chtějí ochránit svou úrodu. Zda skutečně fungují, ale zatím nebylo vědecky prokázáno, napsal německý server Deutsche Welle.
Volkswagen se už v minulosti potýkal s několika problémy v oblasti životního prostředí. Jde například o aféru Dieselgate z roku 2015, kdy se zjistilo, že výrobce do některých svých vozů nainstaloval software, který nesprávně ukazoval emisní hodnoty, čímž Volkswagen obcházel zákon.
Automobilka rovněž testovala některé své produkty na zvířatech, a dokonce spolufinancovala experiment, v němž byly na lidech testovány dopady vdechování výfukových plynů.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist