Po čtyřech letech plánování začíná americká Tesla se stavbou svojí první továrny mimo území Spojených států. Fabrika s názvem Gigafactory 3 bude stát 5 miliard dolarů (zhruba 111,7 miliardy korun) a vyroste v Číně nedaleko Šanghaje. Stavbu v pondělí zahájil zakladatel a šéf firmy miliardář Elon Musk.
Vozy Tesla Model 3 by měla továrna začít vyrábět do konce tohoto roku. Položení základního kamene znamená pro Muska a jeho Teslu začátek další velké výzvy. Ekonomiku Číny totiž momentálně zatěžuje probíhající obchodní válka se Spojenými státy, píše server Bloomberg.
"Čína se stává světovým lídrem v přijímání elektrických automobilů a její trh je zásadní pro misi Tesly zrychlit přechod světa na obnovitelnou energii," prohlásil Musk. "Tento týden začínáme přijímat on-line objednávky Modelu 3 v Číně, takže zákazníci si mohou nakonfigurovat své vozidlo dopředu. Gigafactory 3 je dalším příkladem závazku Tesly k čínskému trhu," dodal známý byznysmen.
Tesla bude čelit hlavně nepříznivé situaci na čínském automobilovém trhu, který loni zaznamenal svůj první pokles za posledních 20 let. Situaci jí neulehčuje ani několik konkurenčních startupových firem, které se snaží fungovat podobně jako americký technologický gigant.
Čínská továrna je výsledkem několikaletých vyjednávání s místními úřady a po neslavném roce 2018 je pro Muska osobním vítězstvím. Pro Teslu jde totiž o způsob, jak se v budoucnu vyrovnat s případným poklesem poptávky po jejích automobilech ve Spojených státech. Firma se navíc nebude muset dělit o své příjmy a technologie s čínskými partnery. "Cenově dostupná auta musí být vyrobena na kontinentě, na kterém žije zákazník," napsal Elon Musk na svém Twitteru.
Shanghai Giga output is just for greater China, not North America. Affordable cars must be made on same continent as customers.
— Elon Musk (@elonmusk) 7. ledna 2019
Továrna zároveň ochrání Teslu před protiamerickými cly, která Čína zavedla. Po jejich zavedení se prodej amerických automobilů v Číně propadl z 3552 kusů v červnu na pouhých 211 kusů v říjnu. Za tento propad ale nemůže jen obchodní válka. Obyvatelé Číny přicházejí o chuť nebo možnost kupovat si luxusní výrobky, a prodeje automobilů tak setrvale klesají posledních šest měsíců.
Gigafactory 3 má vyrůst na více než 200 akrech pozemků, za které Tesla v říjnu zaplatila údajně okolo 140 milionů dolarů (zhruba 3,1 miliardy korun). Továrna má zezačátku vyrábět zhruba 250 000 automobilů ročně - primárně půjde o Model 3 a plánovaný Model Y. Do budoucna se má ale počet vozů Tesla vyrobených u Šanghaje zdvojnásobit.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist