Společnost Facebook platila mladistvým za přístup k jejich osobním datům prostřednictvím aplikace pro chytré telefony. Firma údajně využila cílených reklam, aby rozšířila svoji aplikaci mezi mladistvými. Facebook toto obvinění popírá. Výzkumný program zahájený v roce 2016 nyní ale po kritice přerušil na zařízeních společnosti Apple. 

Podle serveru TechCrunch platil Facebook účastníkům výzkumu ve věku mezi 13 a 35 lety za užívání aplikace Facebook Research až 20 dolarů měsíčně (zhruba 450 korun). Dobrovolníci museli před instalací aplikace potvrdit, že o výzkumném programu neposkytnou informace třetím stranám.

Technologický gigant se hájí tím, že sběr dat probíhal dobrovolně a se souhlasem účastníků nebo v případě náctiletých, kterých bylo méně než pět procent, se souhlasem rodičů.

Díky aplikaci Facebook získal "takřka neomezený přístup" do zařízení, což mu umožnilo nahlížet do chatových zpráv, včetně fotek a videí, číst e-maily, prohlížet aktivitu na internetu, sledovat záznamy o využívání nainstalovaných aplikací, zaznamenávat historii polohy zařízení a také spotřebu dat.

Někteří účastníci průzkumu byli navíc požádáni, aby pro zájmy výzkumu pořizovali screenshoty svých objednávek z internetového obchodu Amazon. Facebook si tak mohl spojit obecné chování uživatelů s jejich nákupními preferencemi. To mu umožnilo lépe rozčlenit zákazníky do skupin podle jejich rozhodování a zdokonalit systém cílené reklamy. 

Facebook zdůrazňuje, že šlo o běžný průzkum trhu. Získané údaje podle svého středečního sdělení s nikým nesdílí a lidé se ze studie mohli kdykoli odhlásit. Podle agentury DPA ale není jisté, zda firma neshromažďovala i údaje lidí, kteří s účastníky průzkumu komunikovali, ale studie se přitom neúčastnili. 

Obdobný software k těžení dat Facebook již v minulost využíval. V roce 2013 odkoupil aplikaci Onavo Protect poskytující připojení k virtuální privátní síti (VPN), která sloužila uživatelům ke sledování spotřeby mobilních dat a její minimalizaci. Facebook nákupem Onava získal přístup k těmto informacím a zároveň i k přehledu všech aplikací, s nimiž uživatelé pracovali. Jelikož však aplikace porušovala pravidla Applu, musel Facebook aplikaci z App Store v minulém roce stáhnout.

Novější aplikace Facebook Research provozovateli sociální sítě umožnila ve sledování uživatelů pokračovat. Firma obešla App Store a místo toho svůj software umístila na stránky sloužící pro testování beta-verzí vyvíjených aplikací. Jedna z těchto testovacích platforem nazvaná uTest následně zveřejnila na Instagramu a Snapchatu reklamy nabízející mladistvým účast na průzkumu týkajícího se sociálních sítí. Aby dostali zaplaceno, stačilo aplikaci nainstalovat, nechat ji zapnutou a umožnit tak odesílání dat Facebooku.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist