Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dodala svým zákazníkům na celém světě v lednu 102 600 vozů. Je to meziročně o 1,1 procenta méně, loňský leden byl ale rekordní v historii celé firmy. Dodávky letos klesly u všech modelů s výjimkou SUV Karoq a malého vozu Citigo, uvedla ve čtvrtek firma v tiskové zprávě. V České republice klesly dodávky o 19,7 procenta na 6900 vozů. Důvodem poklesu globálních dodávek je především pokles celkového trhu s osobními automobily v Číně a ve střední Evropě.

Nejprodávanějším modelem značky byla v lednu tradičně Octavia, kterých automobilka v lednu dodala 32 tisíc, meziročně ale o 10,4 procenta méně. Největší propad prodejů zaznamenal model Superb, meziročně o 23,8 procenta. Vzrostly naopak dodávky SUV Karoq, a to o 206,5 procenta, rostlo také Citigo, ve srovnání s loňským lednem o 3,9 procenta.

"Obecně dochází k útlumu na automobilovém trhu v rámci celé Evropské unie, zejména v západoevropských zemích, kde už jsme v loňském roce pozorovali nasycování trhu, zejména pak v druhé polovině roku to bylo prohloubeno ještě takzvanou homologační krizí, kdy se automobilky z důvodu přechodu na nové homologační standardy zadrhly ve výrobě." řekl analytik Czech Fund Lukáš Kovanda. Automobilky podle něj zatím nedokázaly plně obnovit situaci před takzvanou homologační krizí.

Projevují se podle něj i další důvody, které souvisí s globálním ekonomickým zpomalením, jež hrozí v souvislosti s tvrdým brexitem a obecně s horší náladou na trzích. "Je tu velká šance, že toto všechno jsou přechodné faktory, protože všechny problémy v globální ekonomice jsou zaviněné politickými faktory," dodal Kovanda.

Na celosvětově největším trhu Škody Auto v Číně propadly prodeje o 11,7 procenta na 27 800 dodávek. Pouze v Číně prodává automobilka model Kamiq, tohoto vozu firma na tamní trh v lednu dodala 6100 kusů.

Zákazníkům v západní Evropě dodala Škoda v lednu 41 tisíc vozů a v porovnání se stejným měsícem minulého roku si tak polepšila o 6,2 procenta. V Německu, na nejsilnějším evropském trhu značky, zvýšila automobilka dodávky zákazníkům na 13 800 vozů, což odpovídá nárůstu 8,1 procenta.

Ve střední Evropě dodala Škoda zákazníkům 16 500 vozů, meziročně o 11,6 procenta méně. Vývoj lednových dodávek zákazníkům podle firmy odráží současný celkový pokles trhu s osobními vozy v tomto regionu.

Ve východní Evropě bez Ruska vzrostly v lednu dodávky zákazníkům o 9,2 procenta na 3000 vozů, v Rusku vzrostly dodávky aut Škoda o 23 procent na 5500 vozů.

V rekordním lednu 2018 automobilka dodala celosvětově 103 800 vozů, což bylo meziročně o 10,7 procenta více. Dvojciferný procentuální růst v loňském prvním měsíci zaznamenaly prodeje v západní, střední i východní Evropě bez Ruska.

Škoda Auto loni dodala celosvětově 1,25 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství. Na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává více než 35 tisíc lidí a je aktivní na více než 100 trzích.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist