Do roku 1854 měla sluneční soustava z dnešního pohledu neuvěřitelných 23 planet. V této době byly veškeré menší objekty považované za planety, ale kvůli jejich vysokému počtu a nevelké hmotnosti je nakonec vědci překlasifikovali na planetky. V roce 2006 zařadili některé z nich do kategorie trpasličích planet, do které přibylo i Pluto, čímž se počet regulérních planet ustálil na současných osmi – čtyřech terestrických (Merkur, Venuše, Země, Mars) a čtyřech plynných obrech (Jupiter, Saturn, Uran, Neptun). Nyní ovšem astronomové uvažují o reálné možnosti, že by se náš planetární systém opět rozrostl.

Za posledních 400 let přitom objevili jen dvě větší tělesa v naší blízkosti: v roce 1781 Uran a v roce 1846 Neptun. Vypátrat dosud neobjevené větší objekty v blízkosti Země je poněkud obtížné, Neptunu si například astronomové všimli až tehdy, když zjistili, že na okolní planety gravitačně působí neznámý předmět.

I po tomto objevu však neznámá gravitační síla stále působila – Neptun tedy nebyl jediným tělesem, který měl tento vliv. Po objevu Pluta v roce 1930 vědci jásali a domnívali se, že záhada je vyřešena. Ovšem nová planeta, která byla za tři čtvrtě století potupně degradována slovem "trpasličí", je tak malá, že by takto významně působit nemohla.

Vědci proto, byť zahanbeně, museli uznat, že se dopustili pozorovacích chyb způsobených nepravidelnostmi kolem oběžných drah Uranu a Neptunu. Přitom totéž si mysleli i v souvislosti s odchylkami u Merkuru, kde již nadšeně hovořili o objevu nové planety "Vulkán". Tehdy musel zasáhnout Albert Einstein a vysvětlit, že nepravidelnosti v okolí Merkuru způsobuje ohýbání časoprostoru kolem obrovské masy, kterou známe pod názvem Slunce.

Zbývá vám ještě 70 % článku
Předplatné za 30 Kč
  • První 2 měsíce za 30 Kč měsíčně, poté za 159 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.