S rozvojem elektromobility rostou nároky i na nabíjecí stanice. Čím silnější vůz je, tím větší baterii a výkonnější stanici potřebuje. Nabít nové vozy Audi e-tron nebo plánované výkonnější Tesly by trvalo dnes běžně používaným stanicím nepřijatelně dlouho. Firmy proto vyvíjí nabíjecí zařízení nové generace. Jednou z nich je i společnost ABB, která se v uplynulém týdnu představila na brněnském veletrhu Amper.

Bez miliard do dobíječek se v Česku trh s elektroauty nerozjede

Současné stanice mají nejčastěji výkon okolo 50 kilowattů. S takovým výkonem dokážou pro představu nabít slabší auto typu Volkswagen Golf asi za 30 minut, u nového Audi e-tronu by to trvalo až hodinu a půl. To je pro řidiče omezující.

Pokud chtějí firmy zvýšit výkon stanic, musí zvětšit i průměr dobíjecího kabelu. To je ale možné jen do určitých mezí. Proto ABB vyvinula kapalinové chlazení, které umožňuje zúžit napájecí kabel a zároveň zajistit, že kabel zvládne asi třikrát větší výkon než doposud bez toho, aby se neúměrně přehříval. Uvnitř každého kabelu je složitý systém chladicích trubiček. V takzvané předávací stanici je potom čerpadlo a výměník tepla. Vyrobit takový kabel dokáže v současné době kromě ABB jen pár firem, jako třeba Fastend nebo EVgo.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • Jaký výkon mají mít modernější dobíjecí stanice a dají se v Česku najít už teď?
  • Jaká je budoucnost bezdrátového dobíjení elektromobilů?
  • A je vodík konkurentem elektřiny jako pohonu budoucnosti?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se