Italsko-americká automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) v pondělí potvrdila jednání o fúzi s francouzským Renaultem. Fiat ve svém sdělení uvedl, že 50 procent vzniklého podniku by připadlo akcionářům FCA a 50 procent by vlastnili akcionáři Renaultu. Spojením by vznikl třetí největší výrobce automobilů na světě za společnostmi Toyota a Volkswagen. Sloučený podnik by ročně vyráběl zhruba 8,7 milionu aut.
Renault už dlouho tvoří alianci s japonskými automobilkami Nissan a Mitsubishi. V této trojici loni prodaly 10,76 milionu automobilů. Pokud by se k nim přidaly vozy od FCA, bylo by to více než 15 milionů vozů. Tím by výrazně předehnaly dosavadního lídra trhu Volkswagen, který loni prodal 10,83 milionu vozů.
Na jednání obou automobilek o chystaném spojení už v sobotu upozornily zdroje listu Financial Times (FT). Francouzská firma přijetí nabídky od FCA podle agentury DPA v pondělí potvrdila a oznámila, že její dozorčí rada se o ní dopoledne poradí a následně se k ní písemně vyjádří.
"Navrhovaná fúze by dala vznik globálnímu výrobci automobilů, který by byl vynikající co do příjmů, objemu, ziskovosti a technologií a byl by prospěšný také pro akcionáře," uvedl ve svém oznámení Fiat Chrysler. Mezi oběma společnostmi se prý už jednalo také o určení produktů a regionů pro spolupráci. Ročně by podniky mohly ušetřit pět miliard eur (129 miliard korun). Fiat Chrysler zdůraznil, že spojení by nevedlo k žádnému uzavírání nynějších továren.
Tlak na spolupráci výrobců automobilů zvyšuje potřeba elektrifikace, investic do technologií pro propojená a autonomní vozidla a také zpřísnění emisních předpisů.
Společnosti Fiat Chrysler a Renault by společně mohly získat tržní kapitalizaci na úrovni 33 miliard eur (asi 852 miliard korun).
Autoprůmysl čeká prudký obrat. Elektromobilů by se do dvaceti let mělo prodávat více než vozů se spalovacím motorem
Francouzská vláda, která je s 15 procenty největším akcionářem Renaultu, spojení automobilek vesměs podporuje, píše Reuters. Podle mluvčí vlády Sibeth Ndiayeové záleží na tom, na základě jakých podmínek ke spojení dojde. "Budeme o nich jakožto podílový vlastník diskutovat s Renaultem," uvedla mluvčí. Dodala, že fúze, která by dala vzniknout průmyslovému gigantu, by prospěla Evropě jako celku.
Italská vláda už avizovala, že bude v chystané alianci FCA - Renault hájit národní zájmy, řekl v pondělí televizi La7 Claudio Borghi z italské vládní strany Liga. Vláda by si podle ní mohla říci o podíl v chystaném podniku, aby byla ve stejné pozici jako francouzský kabinet. Podíl francouzského státu v Renaultu Borghi označil za anomálii.
Předsedou správní rady nového podniku by podle zdrojů agentury Reuters mohl být John Elkann z rodiny Agnelliových, která má pod kontrolou 29procentní podíl v FCA. Předseda představenstva Renaultu Jean-Dominique Senard by se podle jednoho ze zdrojů stal výkonným ředitelem.
Japonská automobilka Nissan, v níž Renault vlastní podíl 43,4 procenta, by podle současného záměru mohla do jedenáctičlenného představenstva nově zformovaného podniku nominovat svého zástupce. Nissan a Mitsubishi by jako alianční partneři mohli podle FCA díky plánované fúzi těžit z odhadované roční úspory kolem jedné miliardy eur.
Akcie obou automobilek na záměr fúze reagovaly prudkým růstem. Akcie Fiatu po zahájení obchodování přidávaly na burze v Miláně až 19 procent, než zisk zmírnily na deset procent. Akcie Renaultu si v Paříži připisovaly až 16 procent, později nárůst zmírnily na 13 procent. Akcie Volkswagenu ve Frankfurtu nad Mohanem pak měly k dobru asi 0,2 procenta, hlavní index DAX vykazoval růst o 0,4 procenta.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist