Stavební firma Skanska místo běžných propagačních materiálů jako jsou plastové propisky rozdává lidem zápisníky s plátěnými deskami, na nichž je vytištěná struktura betonu. Odkazují na materiál, který firma typicky využívá. S tímto nápadem pomáhala česká společnost Conscious & Craft, jež firmám vymýšlí udržitelný marketing, který si zákazníci s danou firmou rychle spojí. Stále více firem má právě o ekologii a udržitelnost v poslední době velký zájem.
"Propagační předměty jsou často velmi nekvalitní, jsou vyrobeny z nesmyslných materiálů. Navíc se vozí přes půlku světa a následně se tvoří velké množství odpadu. To je něco, co se snažíme změnit. Klíčový je ekodesign, lokální výroba, nebo materiály které jsou spojené s firemní kulturou," říká Jindřich Fialka, zakladatel společnosti Conscious & Craft.
Spolupráce s velkými firmami
Jindřich Fialka založil společnost začátkem letošního roku. K prvním nabídkám se dostal díky výroční konferenci české organizace Byznys pro společnost, kde Fialka přednášel o současných inovacích v marketingu. Po přednášce jej následně kontaktovala řada firem se zájmem o udržitelný marketing. V současnosti tak Conscious & Craft již mají na svém kontě spolupráci s největšími firmami, které v Česku působí.
Pro firmu Skanska vymysleli reklamní produkty, které odkazují na stavební materiály. Vznikly tak například "betonové" či "dřevěné" zápisníky, které si zákazníci dokázali snáz spojit se značkou firmy. Pro rakouskou firmu Wiesner Hager, která se zabývá výrobou kancelářského nábytku, zase vyráběli peněženky z udržitelného materiálu. Největšímu italskému výrobci designových papírů Fedrigoni vymysleli zase speciální křišťálové skleničky.
"Začít ve firmě s udržitelností je těžké. Můžete prodat auta a koupit si místo nich elektromobily, ale to je dost nákladné. Rozpočet na marketingové produkty se ale dá dobře využít právě tímto směrem. Můžete se zaměřit na lokální a udržitelné věci. My firmám pomáháme vymyslet první krok k udržitelnosti prostřednictvím marketingu," popisuje Fialka.
Ceny pro umělou inteligenci
Mimo běžné propagační materiály Conscious & Craft navrhuje také různé ceny a trofeje pro prestižní soutěže. Jednou z nich byla soutěž AI Awards, která se snaží zviditelnit české zástupce v odvětví umělé inteligence. Jedním z pořadatelů soutěže je i mediální dům Economia. V letošním roce se stala firmou roku brněnská společnost Phonexia, která se zabývá rozpoznáváním zvukových nahrávek.
Tvorba této trofeje byla podle Jindřicha Fialky výzvou, jelikož vymyslet cenu, která bude odkazovat na něco tak těžce uchopitelného jako je umělá inteligence, není prý nic snadného a je zapotřebí velká dávka představivosti. "V umělé inteligenci jde zejména o data nebo strojové učení. Hledali jsme, jak vypadaly první modely neuronových sítí. Došli jsme poté k tomu, že jsme trofej vymodelovali ve 3D prostoru jako neuronovou síť. Tak, aby lidé z oboru poznali, že jde právě o tuto síť. Máme na to velmi pozitivní zpětnou vazbu," vysvětluje Fialka.
Sedmero udržitelných materiálů
Další soutěží, pro kterou Conscious & Craft vytvářela trofeje, jsou Ceny SDGs. Ty oceňují projekty, které přispívají k naplňování Cílů udržitelného rozvoje. Ke splnění těchto cílů se zavázaly členské státy OSN. Země by tak měly napomoci zastavit hlad a chudobu ve světě, nebo například lépe chránit přírodu. V soutěži se vyhodnocuje sedm kategorií a každá z nich má svojí vlastní trofej.
Jedním z hlavních letošních témat této soutěže bylo ukázat udržitelné materiály budoucnosti. Trofeje jsou proto vyrobeny ze sedmi materiálů, které mohou v příštích letech hrát důležitou roli. Mezi nimi je například kůže z rostlinných vláken a kokosové vody, recyklovaný textil nebo experimentální surovina z vaječných skořápek.
"Trofej pro absolutního vítěze je z bioplastu. Roční světová výroba plastických hmot se blíží k 300 milionům tun a tato produkce rok od roku průměrně stoupá zhruba o devět procent. V současnosti existuje na 300 druhů bioplastů, které se snaží konvenční plast nahradit a na nových se stále pracuje," tvrdí Fialka.
Druhý život nábytku
Conscious & Craft je dceřinou firmou inovačního studia Q Designers, které se zaměřuje na projekty s pozitivním dopadem na společnost. Ve studiu momentálně pracuje devět lidí a mají za sebou například návrh podoby investičního úvěru pro Českou spořitelnu. Zároveň také pro společnost IKEA v Česku, na Slovensku a letos i v Maďarsku vytvořili službu Druhý život nábytku.
"U Druhého života vidím velký pozitivní dopad na životní prostředí, protože pomáhá zachránit tisíce kusů nábytku, který by jinak někdo zbytečně vyhodil," uzavírá Fialka.
Společnost v minulém roce také založila startup The Greenest Company, který staví zelené kanceláře. Letos se dostal do finále mezinárodní soutěže Startup World Cup.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist