Prodej nových osobních aut v Evropské unii se v září meziročně zvýšil o 14,5 procenta na 1,25 milionu vozů. Důvodem vysokého růstu byl prudký pokles prodeje loni v září po zavedení nového, přísnějšího emisního standardu. Za devět měsíců letošního roku se ale prodej automobilů snížil o 1,6 procenta. Oznámilo to ve středu Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

V září rostl prodej ve všech členských zemích EU, vyjma Bulharska. Na čtyřech z pěti největších automobilových trzích se prodej zvyšoval dvoucifernými čísly. V Německu vzrostl o 22,2 procenta, ve Španělsku o 18,3 procenta, ve Francii o 16,6 procenta a v Itálii o 13,4 procenta. V Británii růst činil pouze 1,3 procenta, zejména kvůli nejistotě spojené s brexitem, která má negativní dopad na důvěru spotřebitelů.

Za prvních devět měsíců tohoto roku se v EU prodalo 11,77 milionu aut. Jedinou zemí z největších trhů, která zaznamenala za devět měsíců růst, je Německo. Tam se počet registrací zvýšil o 2,5 procenta.

Pozici jedničky na evropském trhu si nadále drží skupina Volkswagen, která v září zvýšila prodej o 47 procent na více než 250 000 vozů. Od ledna do září jí ale prodej meziročně o 1,4 procenta klesl. Podíl Volkswagenu na trhu za devět měsíců činil 24,3 procenta. Součástí Volkswagenu je i česká Škoda Auto, která v září zvýšila prodej o 18,7 procenta. Škoda má na trhu EU podíl 4,7 procenta.

V září rostl prodej v EU většině automobilek. Pokles zaznamenaly firmy BMW, Jaguar Land Rover, Mitsubishi a Honda.

Díky podcastu Bruselský diktát pochopíte, že pro nás Čechy má mnohem větší význam dění v Evropě než v Praze a v Česku vůbec. Celé díly poslouchejte na

Podle partnera EY Petra Knapa zaznamenal evropský trh proti loňskému katastrofálnímu září dobrý výsledek, proti devátému měsíci roku 2017 byl ale prodej o 12,5 procenta nižší.

"Z velkých trhů je jen o maličko výše Francie (1,6 procenta), ale třeba Velká Británie je skoro o 20 procent níže než před dvěma lety," podotkl. Za období leden až září je prodej o jedno procento nad rokem 2017 a největší trhy Německo a Francie rostly zhruba o pět procent. "Navíc s tím, jak nám roste objem SUV (sporovně-užitkových vozů), tak odvětví nemá horší ziskovost na prodaných autech," dodal.

ACEA očekává, že počet registrací osobních vozů letos klesne o jedno procento na více než 15 milionů. Důvodem jsou nejistoty způsobené brexitem a změna makroekonomických podmínek. Růst prodeje aut v EU od roku 2015 zpomaluje. V roce 2015 se zvýšil o 9,5 procenta, loni ale už pouze o 0,1 procenta.

Prudký pokles prodeje loni v září způsobil, že v EU se od tohoto měsíce mohla prodávat pouze auta, která prošla novou metodikou měření emisí a spotřeby automobilů WLTP. Automobilky tak musely zastavit dodávky některých modelů, které ještě nestačily nově certifikovat. Automobilky také v srpnu, před zavedením nové metodiky, nabízely výrazné slevy na auta, která tyto emise nesplňovala, což přispělo ke slabší poptávce v září.

Škoda dodala o 2,7 procenta méně aut, v Evropě se jí ale dařilo

Česká automobilka Škoda Auto dodala svým zákazníkům za první tři čtvrtletí letošního roku 913 700 vozů. Jde o meziroční pokles o 2,7 procenta, důvodem zůstává klesající celkový trh s osobními vozy v Číně. Na ostatních světových trzích mimo Čínu Škoda za prvních devět měsíců roku meziročně posílila o 4,4 procenta, uvedla ve středu firma v tiskové zprávě.

Nejprodávanějším modelem je letos tradičně Octavia, kterých firma od začátku roku zákazníkům dodala 268 900, meziročně o 9,6 procenta méně. Na druhém místě je Fabia se 139 500 kusy, což představuje meziroční pokles o šest procent.

Největší pokles mezi modely hlásí Superb, kterých firma za prvních devět měsíců roku dodala 77 100, meziročně o čtvrtinu méně. Prodeje naopak rostou u modelů SUV, Karoq si meziročně polepšil o 39,1 procenta a Kodiaq o 9,7 procenta.

"Díky značnému růstu v Evropě a v Rusku se nám podařilo kompenzovat aktuální vývoj v Číně. Uvedením našeho městského SUV Kamiq na evropský trh a představením modelu Kamiq GT pro čínský trh v listopadu budeme dále pokračovat v produktové ofenzivě a pro naši atraktivní modelovou paletu nadchneme nové zákazníky," řekl člen představenstva Alain Favey.

V Číně, na svém největším trhu, dodala firma zákazníkům 194 500 vozů, ve srovnání s loňským rokem poklesly dodávky o 22,3 procenta. Celkový pokles trhu s osobními vozy v Číně se tak projevil i na dosavadním vývoji dodávek značky.

V západní Evropě zvýšila Škoda dodávky zákazníkům za první tři čtvrtletí o 6,8 procenta na 397 300 vozů. V Německu, na svém druhém největším trhu, zaznamenala Škoda 146 300 dodávek vozů klientům, což představuje meziroční nárůst o desetinu. Ve střední Evropě dodala automobilka za prvních devět měsíců roku 159 500 vozů, meziročně o necelé procento méně. Na domácím českém trhu dodávky klesly o 2,7 procenta na 70 300 vozů.

Ve východní Evropě bez Ruska dodala Škoda od ledna do září klientům 37 200 vozů, a zaznamenala tak nárůst o 10,6 procenta. V Rusku firma posílila o sedm procent na 61 500 vozidel. V Indii dodala Škoda od ledna do září 10 800 vozů a ve srovnání s loňským výsledkem zaznamenala pokles o 14,9 procenta.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist