Prodej nových osobních aut v Evropské unii se v září meziročně zvýšil o 14,5 procenta na 1,25 milionu vozů. Důvodem vysokého růstu byl prudký pokles prodeje loni v září po zavedení nového, přísnějšího emisního standardu. Za devět měsíců letošního roku se ale prodej automobilů snížil o 1,6 procenta. Oznámilo to ve středu Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).
V září rostl prodej ve všech členských zemích EU, vyjma Bulharska. Na čtyřech z pěti největších automobilových trzích se prodej zvyšoval dvoucifernými čísly. V Německu vzrostl o 22,2 procenta, ve Španělsku o 18,3 procenta, ve Francii o 16,6 procenta a v Itálii o 13,4 procenta. V Británii růst činil pouze 1,3 procenta, zejména kvůli nejistotě spojené s brexitem, která má negativní dopad na důvěru spotřebitelů.
Za prvních devět měsíců tohoto roku se v EU prodalo 11,77 milionu aut. Jedinou zemí z největších trhů, která zaznamenala za devět měsíců růst, je Německo. Tam se počet registrací zvýšil o 2,5 procenta.
Pozici jedničky na evropském trhu si nadále drží skupina Volkswagen, která v září zvýšila prodej o 47 procent na více než 250 000 vozů. Od ledna do září jí ale prodej meziročně o 1,4 procenta klesl. Podíl Volkswagenu na trhu za devět měsíců činil 24,3 procenta. Součástí Volkswagenu je i česká Škoda Auto, která v září zvýšila prodej o 18,7 procenta. Škoda má na trhu EU podíl 4,7 procenta.
V září rostl prodej v EU většině automobilek. Pokles zaznamenaly firmy BMW, Jaguar Land Rover, Mitsubishi a Honda.
Podle partnera EY Petra Knapa zaznamenal evropský trh proti loňskému katastrofálnímu září dobrý výsledek, proti devátému měsíci roku 2017 byl ale prodej o 12,5 procenta nižší.
"Z velkých trhů je jen o maličko výše Francie (1,6 procenta), ale třeba Velká Británie je skoro o 20 procent níže než před dvěma lety," podotkl. Za období leden až září je prodej o jedno procento nad rokem 2017 a největší trhy Německo a Francie rostly zhruba o pět procent. "Navíc s tím, jak nám roste objem SUV (sporovně-užitkových vozů), tak odvětví nemá horší ziskovost na prodaných autech," dodal.
ACEA očekává, že počet registrací osobních vozů letos klesne o jedno procento na více než 15 milionů. Důvodem jsou nejistoty způsobené brexitem a změna makroekonomických podmínek. Růst prodeje aut v EU od roku 2015 zpomaluje. V roce 2015 se zvýšil o 9,5 procenta, loni ale už pouze o 0,1 procenta.
Prudký pokles prodeje loni v září způsobil, že v EU se od tohoto měsíce mohla prodávat pouze auta, která prošla novou metodikou měření emisí a spotřeby automobilů WLTP. Automobilky tak musely zastavit dodávky některých modelů, které ještě nestačily nově certifikovat. Automobilky také v srpnu, před zavedením nové metodiky, nabízely výrazné slevy na auta, která tyto emise nesplňovala, což přispělo ke slabší poptávce v září.
Škoda dodala o 2,7 procenta méně aut, v Evropě se jí ale dařilo
Česká automobilka Škoda Auto dodala svým zákazníkům za první tři čtvrtletí letošního roku 913 700 vozů. Jde o meziroční pokles o 2,7 procenta, důvodem zůstává klesající celkový trh s osobními vozy v Číně. Na ostatních světových trzích mimo Čínu Škoda za prvních devět měsíců roku meziročně posílila o 4,4 procenta, uvedla ve středu firma v tiskové zprávě.
Nejprodávanějším modelem je letos tradičně Octavia, kterých firma od začátku roku zákazníkům dodala 268 900, meziročně o 9,6 procenta méně. Na druhém místě je Fabia se 139 500 kusy, což představuje meziroční pokles o šest procent.
Největší pokles mezi modely hlásí Superb, kterých firma za prvních devět měsíců roku dodala 77 100, meziročně o čtvrtinu méně. Prodeje naopak rostou u modelů SUV, Karoq si meziročně polepšil o 39,1 procenta a Kodiaq o 9,7 procenta.
"Díky značnému růstu v Evropě a v Rusku se nám podařilo kompenzovat aktuální vývoj v Číně. Uvedením našeho městského SUV Kamiq na evropský trh a představením modelu Kamiq GT pro čínský trh v listopadu budeme dále pokračovat v produktové ofenzivě a pro naši atraktivní modelovou paletu nadchneme nové zákazníky," řekl člen představenstva Alain Favey.
V Číně, na svém největším trhu, dodala firma zákazníkům 194 500 vozů, ve srovnání s loňským rokem poklesly dodávky o 22,3 procenta. Celkový pokles trhu s osobními vozy v Číně se tak projevil i na dosavadním vývoji dodávek značky.
V západní Evropě zvýšila Škoda dodávky zákazníkům za první tři čtvrtletí o 6,8 procenta na 397 300 vozů. V Německu, na svém druhém největším trhu, zaznamenala Škoda 146 300 dodávek vozů klientům, což představuje meziroční nárůst o desetinu. Ve střední Evropě dodala automobilka za prvních devět měsíců roku 159 500 vozů, meziročně o necelé procento méně. Na domácím českém trhu dodávky klesly o 2,7 procenta na 70 300 vozů.
Ve východní Evropě bez Ruska dodala Škoda od ledna do září klientům 37 200 vozů, a zaznamenala tak nárůst o 10,6 procenta. V Rusku firma posílila o sedm procent na 61 500 vozidel. V Indii dodala Škoda od ledna do září 10 800 vozů a ve srovnání s loňským výsledkem zaznamenala pokles o 14,9 procenta.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist