Odbory mladoboleslavské automobilky se obávají přesunu části výroby dalšího modelu, tentokrát má podle nich jít o nové malé SUV Kamiq. Část jeho výroby by se mohla přesunout z Mladé Boleslavi do výrobního závodu v Bratislavě, uvedl ve čtvrtek týdeník Škodovácký odborář. Spekuluje se také o přesunu výroby modelů Fabia a Superb.
Vedení koncernu Volkswagen již dříve potvrdilo, že v Bratislavě se bude vyrábět také část modelu Karoq, který se vyrábí v Mladé Boleslavi a v Kvasinách na Rychnovsku. "Trápí mě diskuse o budoucnosti našich modelů. Dozvěděli jsme se z Bratislavy, že tam má jít kromě části výroby modelu Karoq také část výroby modelu Kamiq. V té době jsem si říkal, že se o tom nic neví, ale nyní se dozvídáme, že se na tom pracuje," řekl odborový předák Jaroslav Povšík.
Firma si podle odborů "zahrává s budoucností pracovních míst, ziskovostí firmy a tím tvorbou bonusů a dalších složek odměňování zaměstnanců".
Volkswagen nikdy nepřizná, že mu něco nejde. Chce hlavně přežít, říká odborářský předák Povšík ze Škody
Povšík pro týdeník uvedl, že hrozbu přesunu části výroby některých modelů mohou odbory zohlednit v nynějším kolektivním vyjednávání. "Jestli o těchto věcech budete diskutovat bez nás, tak zapomeňte na flexikonta a naši další flexibilitu. Nikde v jiných lokalitách by se o tom nerozhodovalo bez zaměstnanců a odborů," uvedl Povšík.
Připomněl, že podobně se řešila situace při spekulacích o přesunu výroby modelu Superb. "Takový veletoč jsme zažili se Superbem, a jestli v tom chcete pokračovat, tak už žádná solidarita s představenstvem nebude, propojíme to na kolektivní vyjednávání a bude to tady hořet!" řekl Povšík.
Spekulace o přesunu části výroby modelu Kamiq souvisí podle odborů s přípravou nové generace modelu Fabia, zvažuje se totiž, že se bude vyrábět stále i ve variantě kombi, kterou chtěl koncern s příchodem nové generace zrušit a zachovat pouze hatchback.
Odbory se kvůli přesunu výroby některých modelů obávají o pracovní místa. "Zajímá nás, co tedy bude s firmou Škoda a budoucností pracovních míst, když odsunete část výroby modelu Karoq, následníka modelu Superb a možná i část produkce vozu Kamiq. Zajímá nás, co nastane, když tady poklesne výroba," řekl Povšík.
Člen představenstva Škody Auto Dieter Seemann podle týdeníku uvedl, že cílem firmy je plná zaměstnanost a každoročně lepší finanční výsledek. "Vždy budeme pracovat jen na takových scénářích, které zajistí lepší výsledky po všech stránkách," řekl Seemann.
Dodávky z Číny řeší kvůli koronaviru speciální tým
Škoda Auto vytvořila kvůli koronaviru speciální skupinu složenou ze specialistů na logistiku, která má na starosti dodávky dílů vyráběných v Číně pro zajištění produkce v tuzemských závodech a u dodavatelů. Rovněž to ve čtvrtek uvedl týdeník Škodovácký odborář.
Podle Seemanna má automobilka přímé dodávky dílů zajištěné dobře a neměly by být ohroženy. "Máme tady ale dodavatele, kteří odebírají díly přímo z Číny, a tam to vypadá trochu hůře," řekl podle týdeníku Seemann. Skupina podle něj pracuje na tom, aby se zamezilo problémům.
Firma ročně nakoupí tisíce dílů, největšími tématy je nyní zajištění dílů pro nový model Octavia a nové elektrické SUV Enyaq. Loni se podařilo snížit počet nekompletních vozů kvůli krátkodobým výpadkům dodávek některých dílů. Z 6900 vozů v roce 2018 to bylo loni jen 2095 vozů.
"Je to velký úspěch a chceme v tomto poklesu nadále pokračovat, musíme se zasadit, aby letos nedošlo ke zhoršení v důsledku událostí kolem nákazy koronavirem," řekl Seemann.
Odbory minulý týden uvedly, že se obávají, že koronavirus v Číně ohrozí podnikání firmy. Čína je největším světovým trhem Škody, loni automobilka na čínském trhu dodala meziročně o 17 procent aut méně, další pokles v souvislosti s epidemií není podle odborů žádoucí.
Škoda Auto na dotaz ČTK jen uvedla, že výroba vozů není v České republice ohrožena. "S čínskými dodavateli jsme v kontaktu a průběžně sledujeme a vyhodnocujeme situaci," řekl ČTK vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera.
Škoda Auto již dříve uvedla, že kvůli koronaviru odložila všechny služební cesty svých zaměstnanců do Číny. Evakuaci zaměstnanců, kteří v Číně působí dlouhodobě, firma zatím neplánuje.
Koronavirus se začal šířit z čínského Wu-chanu. Zaznamenáno je přes 70 tisíc případů onemocnění, většina v Číně. Nemoci už podlehlo asi 2100 lidí.
Škoda Auto loni dodala celosvětově 1,24 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává téměř 39 tisíc zaměstnanců, z toho téměř 34 tisíc lidí v Česku.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist