Využíváte k řízení firmy data? Pokud ne, jste jen pouhá další osoba s názorem. Legendární frázi vypustil do světa americký statistik a profesor William Edwards Deming, proslulý svými 14 body, kterými v 80. letech minulého století radil managementům firem, jak se dostat z krize. A jeho poučka platí o to víc dnes pro společnosti 21. století, kdy se z práce s daty stává nutnost.
I přesto ale spousta dat uniká a vychází do ztracena, ačkoli hodnota trhu s takzvanými big daty roste každoročně o miliardy dolarů – v Evropě se podle odhadů až 85 procent dat vůbec nevyužije. I to se nicméně mění a přibývá společností, které se snaží s nimi pracovat. Velká data jsou totiž velká jen tehdy, když je firmy využijí. Bez toho jde o změť jedniček a nul.
To potvrzuje i zpráva mezinárodní vydavatelské společnosti IDG z konce roku 2019. Podle ní 95 procent dotazovaných organizací už začalo využívat big data na úrovni celého podniku či alespoň v některém oddělení, ovšem 67 procent z nich zároveň přiznává, že je jejich analytika velkých dat "chaotická".
Zájem o cloud během pandemie táhl Microsoft vzhůru. Čistý zisk ve druhém čtvrtletí vzrostl o 33 procent
"Big data jsou obrovskou příležitostí pro všechny organizace, které se mohou o svém podnikání a fungování dozvědět celou řadu klíčových informací. Na jejich základě pak mohou dělat lepší a kvalifikovanější rozhodnutí, následně růst a inovovat," říká manažer divize Cloud Marketing ve společnosti Microsoft pro Česko a Slovensko Eduard Bartko. A dodává, že dříve byla oblast velkých dat výsadou velkých firem jako telko operátorů či finančních firem.
Nyní jsou však velká data dostupnější i menším podnikům. A to i díky dostupným cloudovým nástrojům na jejich zpracování či rozvoji nových technologií v oblasti internetu věcí a či software. Jak vypadá práce s daty u někoho, kdo není primárně softwarová společnost? Třeba Plzeňský Prazdroj s pomocí dat analyzuje vhodná místa pro nové hospody nebo díky nim umísťuje senzory na své sudy.
"Data musí sloužit jako vstupy, pak ale vždy musí přijít lidská kreativita a rozdělit je na to, co dává a nedává smysl. Nestačí jen zvyšovat efektivitu," řekl na konferenci Primetime for Big Data 2020 digitální manažer Prazdroje Michal Dúbravský. Aktuální cíl největšího českého pivovaru je poměrně smělý a velká data v tom hrají klíčovou roli: v plánu je detailněji poznat, kde a jak často tuzemští konzumenti pijí. Dat, z nichž lze vyjít, prý létá nejen nad plzeňským pivovarem požehnaně.
Každý den vygenerují veškeří uživatelé internetu v průměru 2,5 kvintilionu bytů dat, na hlavu pak podle statistické agentury SaaS Scout připadá 1,7 megabytu. "Díky aplikování pokročilých analytických nástrojů, algoritmů strojového učení, prvků umělé inteligence a nástrojů na přehlednou vizualizaci dat je možné z tohoto množství údajů identifikovat klíčové oblasti, které vyžadují naši pozornost," dodává Bartko.
Nezastupitelnou roli podle něj hrají data například v oblasti vědy a výzkumu, podobně důležité mohou být i v tradičních odvětvích, jako jsou výrobní podniky, kde informace ze senzorů mohou hlásit blížící se poruchu zařízení.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist