Airbus ve svém závodu v severočínském Tchien-ťinu dokončil první letoun řady A350. Odběratelem je společnost China Eastern Airlines, dočteme se ve středeční zprávě čínského Global Times. Tchienťinská továrna je tak nyní jediná mimo EU, kde se vyrábí jak úzkotrupé Airbusy (tedy řady A320), tak velké stroje s více uličkami, cituje web označovaný za bulvární verzi významného Lidového deníku vyjadřujícího postoje komunistické strany George Sü, což je generální ředitel společnosti Airbus China. 

K tomu Global Times doplňuje kontext – China Eastern Airlines je s flotilou 413 Airbusů největším provozovatelem těchto evropských letadel v Asii a druhým největším na světě a zprávu interpretuje jako „další krok v rozšiřování globální působnosti evropského výrobce letadel a dlouhodobého strategického partnerství s Čínou“.

Proč vlastně Airbus vyrábí v Číně? Je to taktický krok učiněný s cílem ukousnout víc z rostoucích čínských zakázek. Jde o pokračování věčného souboje s americkým rivalem Boeingem, který má v říši středu také závod, kde dokončuje letadla určená pro čínský trh, ale otevřel ho až v roce 2018, devět let po Airbusu. A zatímco Boeing pustil Číňany jen k „malému“ 737, evropský gigant už ve svém tamním závodu dokončuje i velké dvojuličkové stroje. Což je kategorie, kde evropsko-americký duopol totálně dominuje a hodně na tom vydělává. 

Vedle výroby svislé části ocasních ploch z kompozitů určených pro A350 (ty v Číně vznikají už deset let) Airbus zatím v Tchien-ťinu provádí pouze dokončení interiéru včetně montáže sedaček, lakování a testování. Je také pravda, že se zatím nenaplnily obavy o evropská pracovní místa, která se v roce 2009, při otevření závodu, zdála ohrožená. Současně ale těžko ignorovat fakt, že se Čína postupně dostává k cennému know-how. Přitom není tajemstvím, že má zájem vybudovat vlastní silný letecký sektor a dostat se se svými dopravními letadly na světový trh. 

Postupně tak probíhá proces známý z jiných odvětví, elektronikou počínaje a automobilovým průmyslem konče – zavedení výrobci zaslepení vidinou hladového trhu nejlidnatější země světa urychlili růst svých budoucích konkurentů. Čínskými podmínkami k tomu byli donuceni. Pokud se bude příběh opakovat, navíc v době, kdy je čínské komunistické vedení k Západu stále nepřátelštější, přijdou zavedení hráči o ziskový obor, kde mají dosud nezpochybnitelný technologický náskok. Bolet to bude o to víc, že takových odvětví Americe ani Evropě zas tolik nezůstalo.


 

Výběr týdne

Zelená, kterou Češi vidí rudě

Snad žádná politika, na níž se shoduje většina EU, u nás nebudí takový odpor jako snaha rychle omezit emise skleníkových plynů. Přečtěte si, jak se muž, který je hlavním advokátem přechodu na zelené zdroje, snaží skeptické Čechy uklidnit.

Zlaté ručičky pro Muska


Útěk od fosilních paliv je samozřejmě i skvělý byznys a snad nikdo to neví líp než šéf a významný akcionář Tesly Elon Musk. Pokud byste chtěli pro Muska pracovat, není to zas takový problém.

Colt v českých rukou jako klíč

Tak proslulou značku snad ještě žádná česká firma nezískala. Colt je legenda známá po celém světě. Ale zvučné jméno nebylo hlavním motivem, proč Česká zbrojovka Colt kupovala. 

Hokejový handl s českou stopou

Jak velký byznys je v severoamerickém provedení hokeje, není pro žádného fanouška NHL tajemství. Nejslavnější liga světa se právě rozšiřuje, což může udělat vítr v soupisce libovolného klubu. Přečtěte si, jak promyšlený proces, který má zajistit, aby byl nováček konkurenceschopný a zápasy s ním divácky zajímavé, probíhá. A nevynechejte rozhovor s prvním Čechem, který jako šéf skautů hokejisty do NHL vybírá. 

Smartphone a soukromí, které neubráníte, pokud někoho zajímáte

Tento týden přinesl potvrzení, že vlády řady zemí platí za to, aby se dostaly do telefonů lidí, kteří jsou jim nepohodlní. Na pranýři jsou i formálně demokratické země typu Maďarska či Mexika. A to určitě o dalších útocích nevíme. Obrana? Těžká, až nemožná

Bazén, hit roku

Málokdo si umí zajistit takovou publicitu jako výrobci bazénů. Ovšem je fakt, že jejich byznys opravdu kvete. A kdo na to doplácí?

Octávka jako vzácnost. Příčina je mimo vliv Škodovky

O „čipovém hladomoru“ v HN píšeme od konce minulého roku. Ovšem ještě před pár měsíci si jen málokdo uměl představit, jak se problém vyhrotí a jak tvrdě to na automobilky i jejich zákazníky dopadne.

Politici na válečné stezce. Kdy dělají svou práci a co je nechutná kampaň

Ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová se s poradcem (a parťákem na kandidátce ČSSD) Martinem Stropnickým vydali kontrolovat pracovní podmínky do firem a udělali při tom pěkný cirkus. Podle právníků šli v některých krocích za hranu zákona. To ale neznamená, že na tom nemohou politicky vydělat. 

Související

Komentáře ke článku

Ladislav 24.07.2021 21:14
Jen drobná oprava: v Edgewellu byl s Maláčovou Matěj Stropnický, ne Martin.
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru