Jakou roli bude hrát digitalizace ve vzdělávání v příštích letech? Čeká nás éra virtuálních škol a učitelů? Pokud ano, připravují školy na digitální vzdělávání dostatečně? A jakou roli v tom všem sehrávají knihovny? O tom se bude diskutovat na konferenci s názvem FutureEdu, kterou ve středu 15. září pořádá pražský coworkingový prostor Opero.

Na konferenci, jež se uskuteční jak fyzicky, tak on-line, budou mít účastníci mimo jiné možnost diskutovat s globální hvězdou vzdělávání Salmanem Khanem. Khan je zakladatelem vzdělávacího projektu Khan Academy, který po celém světě využívají desítky milionů lidí. Nabízí bezplatné lekce matematiky, přírodních věd a humanitních věd, a to v několika jazycích. V nabídce má také nástroje pro rodiče, učitele a školské okrsky ke sledování pokroku studentů. Salman Khan v Česku vystoupí vůbec poprvé.

Konference se zúčastní také šéf vzdělávání OECD Andreas Schleicher, ministr školství Robert Plaga, výzkumník CERGE-EI Daniel Münich, sociolog Daniel Prokop anebo Tammy Westergardová s projektem knihoven jako center celoživotního vzdělávání. Westergardová původně pracovala jako nevadská státní knihovnice a správce divize v Nevadské státní knihovně, archivech a veřejných záznamech. Aktuálně se podílí na modernizaci pracovních programů prostřednictvím zapojení virtuální reality a integrace 3D obsahu. 

„Dozvíme se také, jakou vzdělávací politiku budou prosazovat lídři politických stran v Česku a mnohem víc. Trochu neskromně mohu říct, že jde o zřejmě vrcholnou událost tohoto typu nejen v roce 2021,“ říká Bob Kartous, expert na vzdělávání a zároveň moderátor panelů.

Konference se uskuteční od 9 do 17 hodin a on-line účast, na kterou je možné se registrovat zde, je zdarma. Živý přenos konference bude možné sledovat i na webu Hospodářských novin. „Hlavním tématem bude digitalizace vzdělávání, respektive způsob, jakým se vzdělávání vyrovnává s rychlým technologickým pokrokem v digitální dimenzi. Vedle toho ale budeme otevírat otázku rozdílů v kvalitě vzdělávání, kterou covidová pandemie skutečně obnažila na dřeň. Zaměříme se také na příčiny, které tuto nerovnost způsobují, na důsledky, které to z dlouhodobého hlediska pro Česko má,“ přibližuje Kartous a dodává, že mluvčí se nepochybně budou bavit i o klíčové roli učitelů a ředitelů škol, o jejich výběru, přípravě a podpoře.

„Budeme mluvit také o tom, jak rychle dochází ke spontánnímu propojováni mezi tím, co označujeme za formální, a tím, co za neformální vzdělávání. O roli knihoven jako center vzdělanosti, center poznávání a získávání dovedností i vytváření komunit,“ doplňuje Kartous.

Pavel Přikryl, zakladatel a šéf prostoru Opero, kde se akce fyzicky uskuteční, dodává, že Opero téma vzdělávání považuje za jedno z nejdůležitějších pro rozvoj české společnosti i ekonomiky. „Období pandemie navíc znovu a z jiného úhlu nasvítilo některá dlouhodobá témata českého vzdělávacího systému – například socioekonomické rozdíly v přístupu ke vzdělání nebo naši schopnost využít digitalizace. Je třeba o nich diskutovat a brát příklady dobré praxe i ze zahraničí,“ připomíná Přikryl.

Akci kromě Opero s.r.o. spoluorganizují také Pražský inovační institut, Aspen Institute, Otevřeno, z.s., a Institut pro politiku a společnost. Akce se koná pod záštitou MŠMT a primátora Prahy.

Hlavními partnery akce jsou Hlavní město Praha a společnost T-Mobile, partnerem je Nadace České spořitelny. Hlavním mediálním partnerem je společnost Economia, vydavatel Hospodářských novin.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist