Jakou roli bude hrát digitalizace ve vzdělávání v příštích letech? Čeká nás éra virtuálních škol a učitelů? Pokud ano, připravují školy na digitální vzdělávání dostatečně? A jakou roli v tom všem sehrávají knihovny? O tom se bude diskutovat na konferenci s názvem FutureEdu, kterou ve středu 15. září pořádá pražský coworkingový prostor Opero.

Na konferenci, jež se uskuteční jak fyzicky, tak on-line, budou mít účastníci mimo jiné možnost diskutovat s globální hvězdou vzdělávání Salmanem Khanem. Khan je zakladatelem vzdělávacího projektu Khan Academy, který po celém světě využívají desítky milionů lidí. Nabízí bezplatné lekce matematiky, přírodních věd a humanitních věd, a to v několika jazycích. V nabídce má také nástroje pro rodiče, učitele a školské okrsky ke sledování pokroku studentů. Salman Khan v Česku vystoupí vůbec poprvé.

Konference se zúčastní také šéf vzdělávání OECD Andreas Schleicher, ministr školství Robert Plaga, výzkumník CERGE-EI Daniel Münich, sociolog Daniel Prokop anebo Tammy Westergardová s projektem knihoven jako center celoživotního vzdělávání. Westergardová původně pracovala jako nevadská státní knihovnice a správce divize v Nevadské státní knihovně, archivech a veřejných záznamech. Aktuálně se podílí na modernizaci pracovních programů prostřednictvím zapojení virtuální reality a integrace 3D obsahu. 

„Dozvíme se také, jakou vzdělávací politiku budou prosazovat lídři politických stran v Česku a mnohem víc. Trochu neskromně mohu říct, že jde o zřejmě vrcholnou událost tohoto typu nejen v roce 2021,“ říká Bob Kartous, expert na vzdělávání a zároveň moderátor panelů.

Konference se uskuteční od 9 do 17 hodin a on-line účast, na kterou je možné se registrovat zde, je zdarma. Živý přenos konference bude možné sledovat i na webu Hospodářských novin. „Hlavním tématem bude digitalizace vzdělávání, respektive způsob, jakým se vzdělávání vyrovnává s rychlým technologickým pokrokem v digitální dimenzi. Vedle toho ale budeme otevírat otázku rozdílů v kvalitě vzdělávání, kterou covidová pandemie skutečně obnažila na dřeň. Zaměříme se také na příčiny, které tuto nerovnost způsobují, na důsledky, které to z dlouhodobého hlediska pro Česko má,“ přibližuje Kartous a dodává, že mluvčí se nepochybně budou bavit i o klíčové roli učitelů a ředitelů škol, o jejich výběru, přípravě a podpoře.

„Budeme mluvit také o tom, jak rychle dochází ke spontánnímu propojováni mezi tím, co označujeme za formální, a tím, co za neformální vzdělávání. O roli knihoven jako center vzdělanosti, center poznávání a získávání dovedností i vytváření komunit,“ doplňuje Kartous.

Pavel Přikryl, zakladatel a šéf prostoru Opero, kde se akce fyzicky uskuteční, dodává, že Opero téma vzdělávání považuje za jedno z nejdůležitějších pro rozvoj české společnosti i ekonomiky. „Období pandemie navíc znovu a z jiného úhlu nasvítilo některá dlouhodobá témata českého vzdělávacího systému – například socioekonomické rozdíly v přístupu ke vzdělání nebo naši schopnost využít digitalizace. Je třeba o nich diskutovat a brát příklady dobré praxe i ze zahraničí,“ připomíná Přikryl.

Akci kromě Opero s.r.o. spoluorganizují také Pražský inovační institut, Aspen Institute, Otevřeno, z.s., a Institut pro politiku a společnost. Akce se koná pod záštitou MŠMT a primátora Prahy.

Hlavními partnery akce jsou Hlavní město Praha a společnost T-Mobile, partnerem je Nadace České spořitelny. Hlavním mediálním partnerem je společnost Economia, vydavatel Hospodářských novin.