Internetové obchody mají za sebou čtvrtletí, v němž jejich tržby klesly, což se naposledy stalo během recese v roce 2009. Nedaří se však hlavně velkým hráčům, tvrdí výkonný ředitel společnosti Shoptet Samuel Huba. „Mnozí totiž přepálili svá očekávání a zároveň se nepřizpůsobili nové realitě. Tím myslím hlavně neskutečně akcelerující inflaci.“ Menším společnostem se naopak podle Huby na začátku roku dařilo. Firma Shoptet pomáhá s budováním a správou internetových obchodů, kterých má v portfoliu přes třicet tisíc.
HN: Nenaráží trh e-commerce na limity, když během 1. čtvrtletí došlo k poklesu tržeb?
Ta čísla vypadají možná dramaticky, ale realita je jiná. Aktuálně tvoří e-commerce necelých patnáct procent tržeb celého retailu. Do roku 2030 se dostane zhruba na čtvrtinový podíl. Už z toho je patrné, že je stále kam růst. Nesmíme také zapomenout, že čísla reflektují i to, že kvůli problémům s dodavatelskými řetězci stále mnohé sezonní zboží pořádně neseženete. Ať už jde o kola, vybavení na zahradu nebo do domu. Do statistiky se promítlo i to, že lidé nemohou některé věci sehnat, tudíž zde chybí i ta potenciální útrata.
HN: Nepřešla část zákazníků z internetového prostředí, kde musela nakupovat během lockdownů, zpět do kamenných prodejen? Nemůže jít o dlouhodobý trend?
Část zákazníků určitě nakupuje ve svých oblíbených obchodech. O tom není pochyb. My tady v tomto ohledu vidíme dva trendy. Předně špatné výsledky v uplynulých měsících vykazují zejména velké řetězce a značky. Mnohé totiž přepálily svá očekávání a zároveň se nepřizpůsobily nové realitě. Tím myslím hlavně neskutečně akcelerující inflaci, která zaskočila mnohé. A všechny tyto problémy z poslední doby postupně dobíhají a veřejně prosakují.
Ještě na vás čeká 60 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!
Máte již předplatné? Přihlaste se.
Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.
Nákup jednoho článku
Zadejte e-mailovou adresu
Zadejte e-mailovou adresu. Zadaná e-mailová adresa je ve špatném formátu.
Máte již účet? Přihlaste se.
Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.
Přihlaste se
Zdá se, že už se známe
Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.
Nemáte ještě účet? Zpět na zadání e-mailu »
Jste přihlášen jako
Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.