Internetové obchody mají za sebou čtvrtletí, v němž jejich tržby klesly, což se naposledy stalo během recese v roce 2009. Nedaří se však hlavně velkým hráčům, tvrdí výkonný ředitel společnosti Shoptet Samuel Huba. „Mnozí totiž přepálili svá očekávání a zároveň se nepřizpůsobili nové realitě. Tím myslím hlavně neskutečně akcelerující inflaci.“ Menším společnostem se naopak podle Huby na začátku roku dařilo. Firma Shoptet pomáhá s budováním a správou internetových obchodů, kterých má v portfoliu přes třicet tisíc. 

HN: Nenaráží trh e-commerce na limity, když během 1. čtvrtletí došlo k poklesu tržeb?

Ta čísla vypadají možná dramaticky, ale realita je jiná. Aktuálně tvoří e-commerce necelých patnáct procent tržeb celého retailu. Do roku 2030 se dostane zhruba na čtvrtinový podíl. Už z toho je patrné, že je stále kam růst. Nesmíme také zapomenout, že čísla reflektují i to, že kvůli problémům s dodavatelskými řetězci stále mnohé sezonní zboží pořádně neseženete. Ať už jde o kola, vybavení na zahradu nebo do domu. Do statistiky se promítlo i to, že lidé nemohou některé věci sehnat, tudíž zde chybí i ta potenciální útrata.

HN: Nepřešla část zákazníků z internetového prostředí, kde musela nakupovat během lockdownů, zpět do kamenných prodejen? Nemůže jít o dlouhodobý trend?

Část zákazníků určitě nakupuje ve svých oblíbených obchodech. O tom není pochyb. My tady v tomto ohledu vidíme dva trendy. Předně špatné výsledky v uplynulých měsících vykazují zejména velké řetězce a značky. Mnohé totiž přepálily svá očekávání a zároveň se nepřizpůsobily nové realitě. Tím myslím hlavně neskutečně akcelerující inflaci, která zaskočila mnohé. A všechny tyto problémy z poslední doby postupně dobíhají a veřejně prosakují.

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se