Americký internetový obchod Amazon ve druhém čtvrtletí zvýšil tržby meziročně o sedm procent na 121,2 miliardy dolarů (2,9 bilionu Kč). Zájem o nákupy na internetu přetrval i po odeznění pandemie covidu-19 a navzdory inflaci. Zisk je sice nižší, překonal ale odhady analytiků. Firma to uvedla ve čtvrtek po skončení burzovního obchodování. Akcie v reakci na to posílily o více než 13 procent.

Amazon investory potěšil zejména obchodním výhledem na aktuální čtvrtletí. Společnost předpovídá růst tržeb až o 17 procent na 125 až 130 miliard dolarů. Analytici očekávali prognózu na 127 miliard dolarů. Provozní zisk ve druhém čtvrtletí klesl na 3,3 miliardy ze 7,7 miliardy dolarů.

Přestože boom online nakupování poháněný pandemií skončil, tržby za předplatné Amazonu stouply o deset procent na 8,7 miliardy dolarů. Navzdory zvýšení cen se Amazonu podařilo přilákat nové zákazníky pro službu Prime s dopravou zdarma a streamovacími službami, kteří obvykle utrácejí výrazně více peněz.

I nadále se dařilo cloudovému byznysu, který je pro Amazon extrémně důležitý kvůli jeho vysokým ziskovým maržím. Služba Amazon Web Services zvýšila tržby téměř o třetinu na 19,7 miliardy dolarů. Provozní zisk cloudové platformy vzrostl zhruba o 36 procent. Stále důležitější roli hraje i reklama na internetu, která zvýšila tržby o 18 procent na 8,8 miliardy dolarů.

Apple překonal očekávání

Americké technologické společnosti Apple ve třetím finančním čtvrtletí meziročně klesl čistý zisk o 10,6 procenta na 19,4 miliardy dolarů (467,7 miliardy Kč). Vyplývá to z dnes zveřejněných výsledků hospodaření. Tržby firmě v tomto období mírně vzrostly. V ohledu zisku na akcii i tržeb překonala očekávání analytiků. Společnost se vypořádala s nedostatkem součástek lépe, než se očekávalo. Těžila z neutuchající poptávky po iPhonech, i když spotřebitelé kvůli inflaci omezují ostatní výdaje.

Tržby Applu od dubna do června meziročně stouply o 1,9 procenta na necelých 83 miliard dolarů. Analytici přitom odhadovali, že budou činit 82,8 miliardy dolarů. Zisk na akcii činil 1,20 dolaru, zatímco analytici čekali 1,16 dolaru.

Propad ekonomiky poškozuje prodej reklam, příslušenství a produktů pro domácnost, uvedl finanční ředitel společnosti Luca Maestri. „Naštěstí máme velmi široké portfolio, takže víme, že se s tím dokážeme vyrovnat,“ dodal. Nedostatek náhradních dílů bude podle Maestriho i nadále omezovat prodej počítačů Mac a tabletů iPad.

Firma se též potýká s růstem dolaru. Apple generuje značnou část tržeb v zahraničí a po přepočtu dostává zpět méně peněz. Společnost uvedla, že měnové výkyvy sníží tržby v současném čtvrtletí o šest procent.

Tržby z prodeje iPhonů dosáhly 40,7 miliardy dolarů, což je přibližně o tři procenta více než ve stejném období loni. Celkově světový trh s chytrými telefony podle údajů společnosti Canalys v uplynulém čtvrtletí klesl o devět procent.

Zatímco prodeje iPhonů a iPadů překonaly očekávání, tržby ze služeb, počítačů Mac a příslušenství odhady analytiků nenaplnily. Tržby na klíčovém čínském trhu Applu meziročně klesly o jedno procento.

Růst v oblasti služeb činil 12 procent, což je méně než 33 procent v předchozím roce. Tržby tohoto segmentu ve výši 19,6 miliardy dolarů těsně nenaplnily odhady.

Akcie společnosti po konci obchodování na burze posílily po zveřejnění výsledků hospodaření o 3,2 procenta.

Facebook v problémech

Americké firmě Meta Platforms, která je mateřskou společností Facebooku a Instagramu, poprvé klesly čtvrtletní tržby. Důvodem byly nižší výdaje za reklamu v reakci na oslabení ekonomiky a sílící konkurence TikToku. Tržby se ve druhém čtvrtletí snížily o jedno procento na 28,82 miliardy USD (693,5 miliardy Kč). Čistý zisk se propadl o 36 procent na 6,69 miliardy USD. Uvedla to společnost v dnešním prohlášení.

Zisk na akcii činil 2,46 dolaru. Analytici dotazovaní agenturou FactSet očekávali zisk 2,54 dolaru na akcii při tržbách 28,91 miliardy USD.

Meta Platforms současně uvedla, že ve třetím čtvrtletí očekává tržby v rozmezí 26 miliard až 28,5 miliardy USD. To je výrazně méně, než odhadují analytici, kteří počítají s tržbami až 30,52 miliardy USD.

Výsledky společnosti Meta ukazují na zpomalení digitálního reklamního průmyslu způsobené inflací. To oslabuje i konkurenty jako Alphabet a Snap. Trh s digitální reklamou přitom zažíval několik desetiletí prudký růst, protože firmy využívaly sílu internetu k oslovení spotřebitelů.

Podnikání firmy Meta ohrožuje řada problémů. Patří mezi ně silná konkurence firem TikTok a Amazon.com na trhu s reklamou. Její tržby také zasáhly změny společnosti Apple v oblasti ochrany osobních údajů v mobilním operačním systému iOS.

Počet uživatelů, kteří denně využívají alespoň jednu z aplikací skupiny, se zvýšil na 2,88 miliardy z 2,87 miliardy. Kromě Facebooku a Instagramu firma vlastní také WhatsApp.

Akcie firmy dnes posílily o 6,6 procenta. Po ukončení oficiálního obchodování na burze ale v reakci na výsledky hospodaření klesají, odepisují si více než čtyři procenta, napsala agentura Reuters.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist