Německý výrobce luxusních automobilů Mercedes-Benz si díly, při jejichž produkci je nezbytný zemní plyn, vyrábí do zásoby. Chce se tak pojistit proti případnému dodávání plynu na příděl. Informovala o tom v pátek agentura Bloomberg. V závodě ve městě Untertürkheim nedaleko Stuttgartu si firma s předstihem vyrobí části převodovek či náprav, aby si vytvořila zásoby ve svých továrnách ve Spojených státech a Číně. V případě, že by nedostatek plynu vedl k zastavení provozů automobilky v Německu, závody v Alabamě a Pekingu poběží dál, řekl šéf výroby Jörg Burzer.
„Není úplně jasné, jaká situace nastane – záleží na tom, jaké budou v zimě panovat teploty,“ řekl Burzer v rozhovoru. „Zvýšili jsme naše zásoby směřující do Číny a USA.“
Němečtí výrobci se připravují na možné příděly plynu. Tamní vláda se snaží ochránit domácnosti a kritický průmysl před jeho nedostatkem. Od chvíle, kdy Rusko fakticky zastavilo dodávky plynu, zintenzivnila největší evropská ekonomika snahu před zimou naplnit zásobníky plynu a najít alternativní dodávky.
Mercedes míří výš, nechce být značkou dostupnou všem. Už dnes prodává méně za více
Obavy z přísných přídělových opatření se v posledních dnech zmírnily poté, co úroveň zásob plynu v Německu tento týden přesáhla 90 procent. Berlín se také snaží uzavřít dohody o dodávkách plynu a vodíku s Katarem, Saúdskou Arábií a Spojenými arabskými emiráty.
Vedle omezených dodávek čelí německý průmysl kvůli zvýšení cen energií nárůstu vstupních nákladů. Ceny výrobců v srpnu vyskočily o rekordních téměř 46 procent, což vyvolalo velké obavy ohledně budoucí konkurenceschopnosti.
Burzer uvedl, že Mercedes již snížil spotřebu plynu o deset procent a v případě potřeby by ji mohl srazit až o polovinu. V kritické situaci potřebuje společnost pro normální fungování udržet dodávky plynu kolem deseti procent své obvyklé spotřeby, řekl.
„V nouzové situaci, kdy bude nedostatek plynu, můžeme nahradit značnou část naší spotřeby plynu dodávkami energie z fosilních paliv – tento přechod je připraven,“ uvedl Burzer. „Jsme si celkem jisti, že nenastane situace, kdy bychom neměli žádné dodávky plynu,“ dodal.
Pracovní skupina automobilky pro energetickou krizi se snaží identifikovat dodavatele se sídlem v Německu, kteří by byli ohroženi v případě omezení dodávek plynu, a jedná s nimi o přesunu výroby do míst mimo Německo. „Jižní, jihozápadní Evropa je z hlediska rizika dodávek plynu v trochu jiné pozici. Pokud mají naši dodavatelé možnost výrobu přesunout, jednáme s nimi o tom,“ řekl Burzer.
V případě přetrvávajícího nedostatku zemního plynu zvažuje přesunovat výrobu z Německa a východní Evropy do jiných zemí i německý automobilový koncern Volkswagen, napsal dnes Bloomberg. Mluvčí Volkswagenu uvedl, že z přesunu výroby by mohla těžit jihozápadní Evropa nebo pobřežní části severní Evropy, kde je lepší přístup k námořním dodávkám zkapalněného zemního plynu (LNG).
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist