Vozy Tesla nejsou podle bývalého technika této automobilky bezpečné k provozu na veřejných komunikacích. Někdejší technik Lukasz Krupski už v květnu německému listu Handelsblatt poskytl interní údaje Tesly včetně stížností zákazníků ohledně softwaru, který se stará o brzdění a samořízení aut. Jeho snaha řešit problémy interně ale vyzněla do prázdna, tvrdí. Případu se nyní věnuje server BBC, automobilka se k obviněním bezprostředně nevyjádřila.
Krupského znepokojuje, jak Tesla využívá umělou inteligenci (AI) ve funkci autopilota, tedy v sadě pokročilých funkcí asistenčního systému pro řidiče. „Podle mého názoru není připraven ani hardware, ani software,“ řekl Krupski v rozhovoru s BBC. „Týká se to nás všech, protože jsme v podstatě součástí experimentu na veřejných komunikacích. I když nemáte Teslu, vaše děti stále chodí po chodníku,“ dodal.
Krupski coby někdejší zaměstnanec americké automobilky rovněž konstatoval, že v datech společnosti nalezl důkazy, které nasvědčují tomu, že se nedodržovaly požadavky na bezpečný provoz vozidel s určitou úrovní autonomní nebo asistenční technologie řízení. Krupski například zmínil, že s ním další zaměstnanci hovořili o tom, že vozidla náhodně brzdí v reakci na neexistující překážky.
Cybertruck je tu, Tesla ho dodala prvním zákazníkům. Ve videu předjel Porsche i s naloženým přívěsem
Funkce autopilota Tesly zahrnuje mimo jiné asistované řízení a parkování. Navzdory svému názvu ale vyžaduje, aby někdo seděl na místě řidiče a držel ruce na volantu.
Automobilku Tesla kvůli funkcím asistenčního systému pro řidiče vyšetřuje od ledna americké ministerstvo spravedlnosti. Softwarem se zabývá také americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA).
Krupski listu Handelsblatt zpřístupnil 100 gigabajtů interních dat Tesly. Úřad pro ochranu osobních údajů v Nizozemsku, kde sídlí evropská centrála automobilky, BBC potvrdil, že byl o úniku dat informován a že tvrzení prověřuje.
Krupského tvrzení vyvolávají obavy ohledně technologie samořízení, konstatoval Jack Stilgoe, který se na londýnské univerzitě UCL zabývá výzkumem autonomních vozidel. „Jde o jakýsi test umělé inteligence v reálném světě, na silnici s námi všemi okolo,“ řekl.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist