Česká železnice zažívá během dvou týdnů druhý kolaps kvůli nefunkčnímu zabezpečovači ETCS. Tentokrát podle Správy železnic problémy způsobil výpadek vysílače sítě GSM-R na Pardubicku, o který se zabezpečovač opírá.
Výsledek je ale podobný: vlaky v okolí jezdily maximálně stovkou a dálkové spoje mezi Prahou a Moravou nabírají až dvouhodinová zpoždění.
„V Pardubicích se jezdí po jedné koleji kvůli poruše vlaku, nesouvisí s ETCS,“ hlásil novinářům po půl osmé večer mluvčí Správy železnic Martin Kavka
Jenže tím to teprve začalo. Veřejný systém, který zobrazuje polohu vlaků, následně ohlásil poruchu vysílače GSM-R. Tuto síť, v podstatě upravený mobilní signál, používá nový zabezpečovač pro komunikaci.
„V úseku Pardubice – Přelouč je navíc hlášeno více tripů ETCS,“ oznámil mluvčí s tím, že zpoždění jsou kolem půl hodiny. Trip znamená, že vlak jedoucí pod dohledem ETCS náhle prudce zastaví, obvykle kvůli ztrátě signálu.
Sobotní kolaps ETCS bude stát Správu železnic stamiliony. Musí odložit vypínání návěstidel, kterým chtěla ušetřit
Do 22 hodin se situace zhoršila natolik, že dálkové vlaky zpravidla nabíraly obvykle dvou- až tříhodinové zpoždění. Rekord byl dokonce 3,5 hodiny. Zaměstnanci jednotlivých dopravců HN popsali, že na místě byl podle nich chaos. Hovoří o zmatcích mezi dispečery a až absurdním trvání na takzvaném výhradním provozu pod ETCS.
Vlaky tak poprvé musely zastavit, když ztratily signál. Pak se po potřebných procedurách rozjely bez ETCS a když se dostaly mimo oblast poruchy, musely znovu zastavit, ETCS zapnout a teprve pak pokračovat. Jinak by strojvedoucí riskovali pokuty. „Dispečerka ETCS řekla že s tím nepomůže a že se má postupovat podle předpisu,“ řekl jeden ze zaměstnanců.
Pro Správu železnic to bude zřejmě znamenat další problém. Už 15. března systém ETCS kompletně zkolaboval v celém Česku. Ministr dopravy Martin Kupka následně začal situaci okamžitě řešit, svolal šéfy všech dotčených institucí a ti museli problémy vysvětlovat veřejnosti. Nakonec se ukázalo, že za výpadkem byla chyba na jednom ze serverů, který registroval vysílačky do sítě. Čtvrteční kolaps může způsobit podobnou reakci.
Česko postupuje při instalaci nového zabezpečovače na poměry střední Evropy nebývale rychle, jako jediné v regionu už vozidla bez něj nepouští na hlavní koridory. Ve spojení s cenou technologie to výrazně zvedá náklady dopravců, kteří tím ztrácejí konkurenceschopnost. Celkově má zavádění ETCS v Česku stát do roku 2030 přes 40 miliard.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist