Pražský dopravní podnik (DPP) může pokračovat ve výběru dodavatele druhé etapy stavby metra D. Rozhodnutí podniku o vyloučení sdružení firem Porr, Vinci a Marti (PVM) bylo správné. Verdikt Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) z letošního července potvrdil i předseda úřadu Petr Mlsna, který zamítl rozklad PVM. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě.

„Předseda ÚOHS v řízení o rozkladu vypořádal řadu námitek navrhovatele, které se týkaly zejména znaleckého posudku a posouzení harmonogramu v nabídce navrhovatele. Ve svém rozhodnutí uvedl, že nemohl vyhovět rozkladovým námitkám navrhovatele, protože nevyvracejí závěry napadeného rozhodnutí. Z větší části se navíc jednalo o námitky, které vypořádal již ÚOHS a neobsahovaly nic nového, co by mohlo být obsahem druhoinstančního přezkumu,“ uvedl úřad v tiskové zprávě.

Rozhodnutí pro dopravní podnik znamená, že u vyloučení PVM z tendru postupoval správně. Rozhodnutí je pravomocné. Na základě rozhodnutí ÚOHS z letošního března ale stále nemůže podepsat smlouvu s vybraným dodavatelem, protože musí znovu všechny nabídky vyhodnotit, vítěze vybrat znovu a zohlednit při tom právní názor antimonopolního úřadu.

Jedná se o poslední řízení, které ÚOHS v souvislosti s druhou částí stavby metra D vedl. Tendr, v němž pražský dopravní podnik vybral jako vítěze sdružení vedené firmou Subterra, napadly stavební společnosti Strabag a PVM. Na jejich návrh úřad zrušil rozhodnutí o výběru vítěze, definitivně zrušení letos v březnu potvrdil předseda ÚOHS Petr Mlsna. Sdružení PVM také u ÚOHS napadlo své vyloučení z tendru. V tomto případě ale se svými námitkami neuspělo a antimonopolní úřad nyní postup DPP potvrdil.

Pro rozhodnutí si vyžádal znalecký posudek u Kloknerova ústavu ČVUT v Praze, který se specializuje na podzemní stavby. „Na základě dodaného znaleckého posudku a při zohlednění znaleckých posudků a odborných posouzení předložených účastníky řízení úřad následně dospěl k závěru, že harmonogram navrhovatele vykazuje nedostatky, které způsobují jeho rozpor se zadávacími podmínkami,“ uvedl dříve úřad v tiskové zprávě.

DPP vybral dodavatele druhé části metra loni v srpnu. Výběr sdružení vedeného Subterrou v roce 2023 napadlo konsorcium PVM, dopravní podnik následně zrušil výběr vítěze zakázky, ale nikoliv samotný tendr. Loni v srpnu vybral vítěze podruhé, znovu se jednalo o sdružení vedené Subterrou.

Stavba nové linky metra začala v roce 2022. Ve výstavbě je kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova a navazovat má druhý úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory. Dále stavbaři vybudují část z Nových Dvorů do Depa Písnice. Původní předpoklad dokončení byl rok 2029. Kvůli sporům ohledně tendru se ale pravděpodobně posune, a zprovoznění se tak nyní předpokládá v roce 2031.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist