Bohatě zdobené lustry rozmanitých tvarů vrhají na stěny stínohru, jejich třpyt se odráží od elegantních skleněných plastik decentně postávajících opodál. Celým prostorem se nese tichá melodická hudba. Návštěvníkovi prodejny tak připadá, jako by z rušné ulice vešel přímo do jiného pohádkového světa. Není ani divu. Vždyť Lasvit, jemuž tento showroom náleží, prodává své výrobky arabským šejkům, nejluxusnějším hotelům a kasinům. Sídlí v Singapuru, Dubaji, Moskvě, Miláně či v Londýně. Ředitel posledně jmenované pobočky - Pavel Krajčík - vysvětluje, jak si česká firma dokázala na trhu vydobýt takové postavení. 

Pavel Krajčík (28)

Pavel Krajčík vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze. Zároveň studoval i obor sociologie na Univerzitě Karlově, kde mu k získání titulu ještě zbývá dokončit diplomovou práci. 

V roce 2010 nastoupil do společnosti Lasvit, za půl roku byl vyslán jako ředitel do její londýnské pobočky. Tuto pozici zastává i v současné době. V průběhu roku 2015 by měl začít spravovat všechny evropské pobočky Lasvitu. 

"Firmu založil v roce 2007 Leon Jakimič poté, co odešel z Preciosy. Už měl tedy zkušenost s výrobou skla a klasických svítidel. Podnik začínal skromně, poprvé prorazil získáním zakázky v Asii, konkrétně v Hongkongu." Šlo o výzdobu konferenční místnosti v luxusním hotelu Mira. V Číně je byznys do velké míry založen na doporučeních, ta zafungovala i v tomto případě. Čerstvě založený Lasvit totiž doporučil svému známému bývalý spolužák Jakimiče z Northwestern University v Hongkongu.

"Zadání jsme splnili a klient byl spokojený. Díky tomu bylo možné se propříště prokazovat pozitivní referencí a díky tomu i získávat další zakázky. Tak to funguje doposud. Nejlepší reklamou jsou pro nás dobré reference a doporučení," konstatuje Krajčík.

Začínat od nuly

Postupně se firma dopracovala k současným 350 zaměstnancům, obratu více než 40 milionů dolarů a deseti pobočkám na třech kontinentech. "Místa poboček jsme si volili tak, aby to byla centra designu, tedy sídlili tam známí architekti a interiéroví designéři nebo aby tam probíhala intenzivní výstavba. Proto jsme se v roce 2010 rozhodli jít také do Londýna," vysvětluje Krajčík.

Mladý manažer přebral nově vzniklou britskou pobočku zhruba šest měsíců po jejím založení. Před tím musel v Česku projít asi půlročním tréninkem, v rámci kterého se seznamoval s firmou a byl připravován na mezinárodní prostředí. Londýn byl pro něj i tak náročnou zkouškou, protože se tam vše budovalo v podstatě od základů.

Ředitel vysvětluje: "Začínali jsme tam jen ve dvou lidech, teď je nás šest. Neměli jsme tam ani žádnou kancelář, museli jsme si ji teprve najít. Chtěli jsme dostatečně reprezentativní prostory, kde budou naši obchodní partneři, ale zároveň něco cenově přijatelného. Když jsme konečně objevili vhodný objekt, byl zase problém, že jsme pro majitele nemovitosti byli jen neznámou, málo důvěryhodnou českou firmou. Nakonec jsme ho ale dokázali přesvědčit a po pár měsících se mohli nastěhovat."

Být o krok napřed

Londýn je kosmopolitním městem, které pro firmu podobného rázu nabízí mnoho příležitostí, na druhou stranu je zde ale potřeba počítat i s o to větší konkurencí. Jak dokáže český podnik na takovém trhu obstát? "Konkurence je zde docela široká, otázkou je, jak ji člověk vnímá. Základním faktem je, že například při stavbě hotelu nemusí v lobby být bezpodmínečně naše skleněná plastika, může být prázdné. Musíme tedy prvně vždy přesvědčit klienta, že mu náš výrobek něco přinese. A že tam nemá chtít třeba sochu. Jako největší konkurenci vnímáme asi individuální umělce. Pro nás ale zase hraje fakt, že ti mají mnohem menší studia a dokážou udělat jen pár projektů za rok," zamýšlí se londýnský ředitel.

Lasvit má i další konkurenční výhodu - na mnoha jeho výrobcích se podílí ikony světového produktové designu, jako jsou Nendo Studio, Arik Levy či třeba Micheal Young. "Oproti konkurenci se snažíme být pořád o krok napřed, být lídrem na trhu. Příkladem je letošní výstava v Miláně, kde jsme představili mnoho zajímavých spoluprací s externími architekty nebo produktovými designéry, ale i dvě kinetické - hýbající se - plastiky navržené našimi vlastními designéry. Museli jsme tak k řemeslu a designu přidat i velký kus technologického umu."

 

Sloupek partnera

Partnerem příběhů úspěšných českých podnikatelů je Microsoft.

Dvě pětiny úspěšných českých firem používají moderní technologie k tomu, aby získaly více zákazníků v zahraničí. Obdobná světová analýza ukázala, že technologicky progresivní firmy oslovují zákazníky mimo svou zemi šestkrát častěji než ostatní. Kvalitní CRM, v dnešní době stále více v cloudové formě, patří mezi nástroje, které pomohou nejen získat nové zákazníky, ale také zvyšovat kvalitu služeb a spokojenost. Spolehlivý nástroj, který dokáže nejen uchovávat kontakty a klíčové informace, ale pomůže řídit projekty, sledovat procesy, je dostupný odkudkoli a také snadno propojitelný s dalšími obchodními aplikacemi, je velkou pomocí i úsporou času a peněz. Lasvitu pomáhá nástroj Dynamics také řídit vysoce individualizované projekty, na nichž se podílí řada externích partnerů po celém světě. V neposlední řadě také mají rychlý přístup k veškerým referencím, které jsou pro úspěch ve světovém měřítku kritické.

Martin Hruška, manažer pro malé a střední firmy, Microsoft 

Nesmí být pro každého

Lasvit se ve Velké Británii zaměřuje především na instalace na zakázku, sestavuje ale i standardní kolekce, které si lze zakoupit přes nasmlouvané distributory. U všeho se firma snaží vždy zachovávat punc exkluzivity. Výrobky lze tedy nalézt například v obchodním domě Harrods, což je jeden z nejluxusnějších obchodních domů na světě.

"Snažíme se cílit jak na firmy, tak na soukromé osoby. Zakázkové instalace děláme pro mnoho soukromých rezidencí. V Londýně jich máme několik, teď děláme například zakázku pro bývalého ředitele Credit Suisse, v minulosti to bylo třeba pro Sachina Tendulkara, jednoho z nejslavnějších kriketových hráčů všech dob," popisuje Krajčík. Firma nabízí ale i drobnější a cenově dostupnější produkty, například designová svítidla, která se pohybují v rozmezí 20-30 tisíc korun.

Za jeden provaz

Většina projektů, na kterých pracuje Lasvit v Londýně, se nicméně v samotném Londýně nepostaví. Nepostaví se dokonce ani ve Spojeném království. Cílovou destinací jsou spíše kontinentální Evropa, Dubaj, Amerika či Rusko. "Podíleli jsme se ale například i na velkém projektu v Iráku, který se blížil hodnotou ke dvěma milionům dolarů," uvádí Krajčík.

V případě podobných zakázek je samozřejmě velmi důležitá týmová spolupráce. Celý proces popisuje ředitel londýnské pobočky na příkladu projektu v Dubaji. "S projektem za námi v Londýně přišel jeden interiérový designér s tím, že by pro nás mohl být zajímavý. Začali jsme s ním tedy pracovat na návrzích instalací. Když to naši designéři navrhli k jeho spokojenosti, přišla chvíle, kdy nás architekt představil klientovi. Naši kolegové z pobočky v Dubaji se tedy sešli se zákazníkem, odprezentovali mu návrhy a sjednali cenu a platební podmínky. Pak samozřejmě přišla na řadu realizace. Zdá se to jednoduché, ve skutečnosti to jsou měsíce a měsíce práce a je do toho zapojeno mnoho lidí."

Se zmíněnou koordinací pracovníků pomáhá firmě i CRM od Microsoftu, který implementovala v letošním roce. Pro společnost s celosvětovou působností je klíčové mít spolehlivý a rychlý přehled o všech zakázkách a aktuálním stavu projektů. Krajčík, který implementaci řídil, dodává: "Systém nám umožňuje sledovat projekty a obchodní případy ze všech deseti poboček. Díky tomu máme přesný přehled o všech našich obchodních aktivitách. Sytém například uchovává přehled o veškerých kontaktech se zákazníkem, společnou historii a zálohuje i naši firemní komunikaci. Dříve probíhala komunikace převážně po emailech nebo telefonu, což lze realizovat jen pokud je firma opravdu malá, nebo sedíte všichni v jedné kanceláři. Přístup k aktuálním datům máme kdykoliv a odkudkoliv, včetně mobilních zařízení, třeba i přímo na schůzce s klientem." 

 

České kořeny

Zdálo by se, že i když je Lasvit českou firmou, orientuje se hlavně na zahraničí. Do jisté míry to je skutečně pravda. Poněkud ironicky tak platí, že jméno společnosti je známější za hranicemi než v tuzemsku. Podle Krajčíka se to ale postupně mění. A to i díky tomu, že se Lasvit podílí na mnoha projektech v České republice. Krajčík popisuje: "Jsme v kontaktu s českými i slovenskými developery. Dokončili jsme například práce na Florentinu či Quadriu."

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se