Návrh zákona rozšiřující mýtné i na auta nad 3,5 tuny se vrací ze Senátu zpět do sněmovny. Senátoři z něj chtějí vyřadit ustanovení týkající se vysokorychlostního vážení kamionů a elektronických vinět. Viněty mají nahradit současné dálniční známky. Sněmovna nyní bude muset rozhodnout, zda prosadí původní schválený návrh, nebo přistoupí na senátní podobu.
Mýtné dosud platí vozidla nad 12 tun. Nově se má od ledna příštího roku rozšířit i na menší auta od 3,5 tuny. Nákladních aut od 3,5 tuny do 12 tun jezdí na českých silnicích kolem 101.000, těžších vozidel nad 12 tun je celkem 106.000. Počet osobních vozů se pohybuje kolem 4,4 milionu.
Na převažování kamionů za jízdy pevnými vahami zabudovanými ve vozovce vadilo senátorům, že by se nedala přesně zjistit hmotnost kamionů. Takové vážení by podle nich bylo spíš jen indikativní.
V případě elektronických vinět poukazovali senátoři na problémy s ochranou osobních údajů. "Debata o tom, zda jsou viněty anonymní, či nikoli, prostě neproběhla," upozornila Soňa Paukrtová s tím, že viněty umožní rozsáhlé sledování občanů. Vinětu si sice občan může anonymně zakoupit kdekoli, třeba v trafice, ale když ji umístí na auto, dá se podle registrační značky identifikovat.
Jeden z předkladatelů, poslanec ODS Oldřich Vojíř, argumentoval tím, že pokud bude panovat vysoká míra anonymity, pak se podaří vymáhat jen málo peněz od řidičů, kteří nebudou mít vinětu nabitou. Pokud budou viněty přenositelné a komfortní pro občana, pak stát vybere méně, zdůraznil.
Náhrada za známky
Viněty by měly od roku 2011 nahradit dosavadní dálniční známky. Jejich platnost by se měla u těch krátkodobých prodloužit ze současných sedmi na deset dní. Toto senátoři navrhli ponechat.S návrhem na převažování kamionů přišel ve sněmovně poslanec ČSSD Cyril Zapletal. Vážení by mělo být buď vysokorychlostní, pomocí vah zabudovaných ve vozovce, nebo nízkorychlostní, kdy by třeba policie mohla kamion zastavit a převážit.
Od roku 2010 budou mýtné platit i dodávky - čtěte ZDE
ČSSD chce zvýšit mýtné pro kamiony, aby bylo na dálnice - čtěte ZDE
Rozšíření mýtného na vozidla od 3,5 tuny již dříve označili zástupci podnikatelů špatnou zprávu. Podle prezidenta Hospodářské komory Petra Kužela může tato úprava v době krize výrazně dopadnout na činnost malých a středních firem, především soukromých autodopravců, kteří ke svému podnikání využívají lehčí nákladní auta právě v této váhové kategorii.
Senátoři neschválili návrh svého kolegy Vlastimila Balína (KSČM), který požadoval, aby autobusy vozící cestující na pravidelných linkách nemusely platit mýtné.
Sněmovna nyní bude muset o senátních návrzích rozhodnout na své řádné schůzi. Nejbližší se uskuteční od 8. září.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist