České dráhy vypsaly výběrové řízení na dodávku 100 modernizovaných vagónů pro rychlíkové vlaky dálkové dopravy. Firma chce využít starší zahraniční vozy, které umožňují rychlost až 160 km/h. Zatím většina vagónů ČD dosahuje o 20 km/h nižší rychlost. Firma to uvedla v tiskové zprávě. První z vagonů by měly být nasazeny do provozu v průběhu roku 2010.

S nově dodanými vagóny ze zahraničí se počítá především pro vnitrostátní a mezistátní vlaky InterCity a EuroCity na páteřní trase z Prahy přes Olomouc na jižní a severní Moravu a případně dál na Slovensko. 

"Tento nákup umožní rychleji zavést větší počet pohodlných moderních vozů a je také ekonomicky výhodný. I s případnou úpravou vozů pro provoz v Česku by měly být k dispozici během několika měsíců a náklady na jejich pořízení by měly dosáhnout asi třetiny nákladů na zcela nové vagóny," uvedl jiý dříve náměstek pro osobní dopravu Antonín Blažek.

„Potřebujeme rozšířit počet vozů pro dálkové vlaky hlavně na úrovni InterCity, proto jsme se rozhodli vypsat výběrové řízení na odkoupení 100 používaných rychlíkových vozů ze zahraničí,“ říká ředitel odboru kolejových vozidel Rostislav Novák. 

Modernizace na postupu

Dráhy chtějí celkově zrychlit modernizaci vlaků. Pomoci by tomu měly evropské regionální operační programy i možnost využít komerční financování díky dlouhodobým smlouvám se státem a kraji.

Novou stovku vozů chtějí ČD pořídit formou desetiletého leasingu a předpokládaná hodnota kontraktu přesáhne 1,5 miliardy  "Při objednávce nových vagónů bychom čekali na zahájení jejich dodávky více než dva roky a cena by byla asi čtyřikrát vyšší," vysvětluje Novák záměr koupit již použité vagony.

Za loňský a letošní rok firma do obnovy vozového parku investuje rekordní čtyři miliardy korun. Potřebovala by ale osm až deset miliard Kč ročně.

České dráhy ukázaly nové vozy 1. třídy. Podívejte se dovnitř vagónů - čtěte ZDE

Nové ČD centrum ve stanici Mariánské Lázně - čtěte ZDE

„Může jít o velkoprostorové nebo oddílové vozy v uspořádání se 6 místy v kupé. Část z nich musí mít také prostor pro přepravu jízdních kol a 10 z uvedené stovky vagónů by mělo být v kategorii 1. třídy. Výhodou bude také například uzavřený systém WC, ten ale není nezbytnou podmínkou.“

Nové vozy i do regionů

Rychlejší modernizace by se měla týkat jak vozového parku pro regionální spoje objednávané kraji, tak vozidel pro dálkovou dopravu. "V současné době jdou České dráhy třemi základními cestami v oblasti zvýšení komfortu ve svých vlacích. Je to nákup úplně nových souprav, rekonstrukce starších vozidel vhodných pro modernizaci a částečné finančně nenáročné vylepšení starších vozů," dodal Blažek.

V oblasti regionální dopravy dráhy pokračují v modernizaci motoráků na soupravy Regionova, kterých budou mít zanedlouho 100. Zároveň do konce roku budou mít téměř 60 nízkopodlažních třívozových jednotek City Elefant pro příměstskou dopravu. Podnik zároveň chystá částečnou modernizaci běžných vagónů, ve kterých chce vyměnit čalounění a koženku nahradit textilními potahy. Celkově by dráhy potřebovaly obměnit několik set vozů za desítky miliard Kč.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist