Český provozovatel ropovodů, společnost MERO, už má přehled o technickém stavu Družby od ropných polí v Rusku až po rafinérie v Česku. A může tak s větším předstihem reagovat na hrozící problémy s nedostatkem ropy a připravit na ně tuzemské rafinerie.
Koncem minulého týdne podepsali zástupci MERO s běloruským provozovatelem ropovodu Družba společností Gomeltransněft memorandum, které umožňuje české straně přístup k informacím o tom, v jakém stavu se strategické roury v Bělorusku nacházejí.
Bělorusko bylo poslední zemí na trase Družby, s kým MERO takovouto smlouvu ještě nemělo. Už dříve se ke vzájemné výměně informací o technickém stavu ropovodu zavázali Rusové, Ukrajinci a Slováci.
Krize by se neměla už opakovat
Češi byli iniciátory celého projektu. Slibují si od něj, že už nikdy více nenastane situace, k jaké došlo například v polovině roku 2008. Ze dne na den tehdy bez varování vyschl na ukrajinsko – slovenských hranicích proud ropy a zdejší rafinérie se pak skoro půl roku potýkaly s nestabilními dodávkami, které musely kompenzovat dražší přepravou ropy ze západu – přes ropovod IKL z německého Ingolstadtu.
„Dostáváme se teď k informacím o stavu Družby od všech zemí, kudy tento ropovod vede. Jde o technické parametry potrubí, přepravy, stavu průtoku. O všem, co se na těch jednotlivých částech ropovodu odehrává,“ pochvaluje si generální ředitel MERO Jaroslav Pantůček.
O hrozících problémech by se tak Češi měli dovědět až s dvouměsíčním předstihem. To dává rafinériím dost času k zajištění alternativního zásobování.
Mohou přijít i zakázky
Finanční náklady podle Pantůčka jsou nulové. Jde o reciproční výměnu informací. A také o možnost, jak se v budoucnu může české MERO dostat za výhodných podmínek i k zakázkám například při opravách ropovodu na území, kde si o jeho dokonalém stavu experti dávno nedělají iluze.
Podnětem k vyjednávání podobných smluv byl náhlý výpadek Družby v lednu 2007, kdy na několik dnů k nám přestala proudit z Ruska ropa. Tehdy začalo vyjednávání s ukrajinským provozovatelem ropovodu firmou Ukrtransnafta, následovala smluva se slovenským Transpetrolem a ruskou společností Transněft.
Dvě třetiny ropy jdou Družbou
MERO loni přepravilo 7,4 miliónu tun ropy, což je kvůli poklesu poptávky rafinérií skoro o milión tun méně než v roce 2008. Družba, která dopravuje ruskou uralskou ropu rourou o průměru půl metru od moravských Klobouků do rafinérií v Kralupech, Litvínově a Pardubicích už od roku 1965, je stále hlavním zdrojem pro Česko.
Loni k nám Družbou přiteklo 5,18 miliónů tun ropy, kapacitu ale má až na devět miliónů tun.
Od roku 1996 má Česko k dispozici investicí, úpřesahující 12 miliard korun, také ropovod IKL z německého Ingolstadtu. Dopravuje kvalitnější, ale také i cenou a na přepravu dražší ropu, která k nám proudí ze světových nalezišť tankery a pak z italského přístavu Terstu.
Přes IKL k nám loni přiteklo podzemní rourou o průměru 70 centimetrů oblastí kolem Stříbra a Krušovic 2,18 miliónů tun ropy. Kapacita IKL je přitom mnohonásobně vyšší – až 11,5 miliónů tun.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist