Několik auditů pražského magistrátu na přelomu roku ukázalo, že projekt Opencard je předražený a od počátku jej provázela řada nestandardních smluv.

Představitelé magistrátu se proto poté, co nehospodárnost projektu pod vedením společnosti Haguess vyplavala na světlo, zaklínali tím, že Haguess s prací pro magistrát skončí již letos v červnu. A že nový správce Opencard vzejde z veřejné soutěže.

Jenže novou soutěž město dosud nevyhlásilo. Místo toho s Haguessem podepsalo prodloužení smlouvy do konce roku. A ani tento termín s největší pravděpodobností není konečný a Haguess bude Opencard spravovat zřejmě i příští rok.

Chceme ušetřit!

To, že město nevypsalo slibovanou soutěž na nástupce Haguessu, vysvětluje náměstek pražského primátora Milan Richter tím, že podobný tendr na správce svého kartového centra chystají i České dráhy. A proto s nimi jednají o tom, že se obě karty propojí – tedy že na každou se nahrají aplikace druhé karty. A jak magistrát, tak dráhy spojenou zakázkou ušetří nemalé peníze.

„V tuto chvíli řešíme, že bychom s ČD vyhlásili společné výběrové řízení na kartové centrum. Slibujeme si od toho, že by to byl větší finanční objem a že bychom tedy dosáhli lacinější ceny,“ vysvětlil Richter s tím, že jednání s drahami již finišují a soutěž by měla být vyhlášena v nejbližší době.

Úředníci magistrátu zamlčeli jednu analýzu k OpenCard. Tu kritičtější - čtěte ZDE

„Předpokládal jsem, že Haguess skončí do pololetí, jak bylo oznámeno. Rozhodně není možné přikrývat další spolupríáci s ním tvrzením, že se jedná s Českými drahami,“ říká zastupitel a místopředseda pražské ČSSD Miroslav Poche.

Na spadnutí nebo v zárodku?

To, že je dohoda s magistrátem na spadnutí, jak uvádí náměstek Richter, ale České dráhy rezolutně popírají. Podle mluvčího drah Radka Joklíka je spolupráce teprve v zárodku.

„Je to stále v teoretické rovině. Nyní jen hledáme možnosti, jak by mohla spolupráce vypadat. Rozhodně to není o tom, že už děláme nějaký projekt a že za měsíc vyhlásíme výběrové řízení,“ uvedl Joklík.

„Stane se to pouze v případě, že se dohodneme, že ten projekt bude mít hlavu a patu a že ta koncepce bude vyhovovat oběma partnerům,“ dodal na adresu možného propojení obou karet.

Jistota i pro příští rok

V praxi to znamená jediné: Případná soutěž na nového správce kartového centra pro správu Opencard (a případně i In-karty) nebude vyhlášena dřív než koncem roku a je téměř jisté, že Praha, pokud bude chtít aby Opencard fungovala, bude muset s Haguessem znovu prodloužit smlouvu i na příští rok.

Kritizovaná firma, která měla velký podíl na tom, že karta Pražana se stala nejdražším projektem svého druhu v zemi a spolkla takřka miliardu korun, má tak zřejmě ještě nadlouho zajištěn zdroj příjmů.

Za uvedené peníze zatím Opencard slouží pouze jako tramvajenka, průkazka do knihovny či se s ní dá platit parkování v metropoli a vstupné do některých objektů města.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist