Jiří Vodička je nejspíš mimořádný "klikař". Donedávna manažer RM Systému obchodujícího s akciemi - včera už byl potvrzen do čela představenstva státní firmy ČD Cargo. "Uvažoval jsem o změně, oslovil pár známých, a doneslo se to k ministru dopravy," líčí Vodička jako selanku, jak se dostal k šéfování čtvrtého největšího železničního dopravce v Evropě, kolosu s devíti a půl tisíce zaměstnanců, kde je měsíční plat šéfa téměř půl milionu korun. 

Vodičkova šťastná hvězda v nejbližší době navíc zřejmě nezapadne. Ministerstvo dopravy sice ještě minulý týden tvrdilo, že šéf Carga bude jmenován jen dočasně a České dráhy vypíší na "stabilního šéfa" svého dceřiného Carga standardní výběrové řízení. "Teď žádnou soutěž vypisovat nebudeme," říká však nyní ředitel drah Petr Žaluda. Vodička tak podle něj dostane čas nejméně půl až tři čtvrtě roku, aby ukázal, co umí. A pak se uvidí.

Ambice má nový manažer velké. Loni se Cargo propadlo do ztráty 378 milionů korun před zdaněním. "Věřím, že potenciál podniku je zhruba miliarda zisku," uvedl však Vodička v rozhovoru pro HN. "Je to zatím odhad, ne závazný plán," dodal. Avšak i Žaluda považuje jednu miliardu zisku za reálné číslo. V roce 2008 podnik vydělal téměř půl miliardy. V budoucnu by část předpokládaného zisku nákladní přepravy mohla využít i osobní železniční doprava. "V prvním období bude peníze potřebovat samotné Cargo. Ale během dvou tří let od něj bude chtít přispět i jeho matka," potvrdil Žaluda.

Jak chce Vodička vyšších zisků dosáhnout? "Nevím, jestli firmu můžeme dostat do zisku už letos. Pokud někdo nastavil v prvním čtvrtletí náklady tak, že je firma v propadu, už to neovlivníme," upozorňuje. "Teď se soustředím na to, aby Cargo aspoň neprodělávalo. Projdeme smlouvy s dvaceti třiceti nejdůležitějšími zákazníky," plánuje. Na "první zorientování" ve firmě si bere zhruba 14 dní, otočit kormidlem celého kolosu směrem k stabilním výnosům chce do konce roku.

Využije k tomu i výsledků auditu hospodaření ČD Cargo, který má společnost KPMG dokončit počátkem září. Audit je přitom klíčový. Když Žaluda vyhodil z Carga Vodičkova předchůdce Josefa Bazalu, odvolával se právě na to, že audit podezření o špatném Bazalově hospodaření potvrdí. Na audit se odvolával i sám ministr dopravy Vít Bárta (VV), který na Bazalu podal dokonce trestní oznámení.

Vodička ale nepočítá s tím, že s auditem seznámí veřejnost. "Nechtěl bych jej zveřejňovat. Nevidím důvod. Je to interní věc Carga, která se sama vyřeší. Dávat na veřejnost, že se tu něco dělalo špatně, že ten který zákazník měl nějakou výjimku - to mi přijde zbytečné a mohlo by to poškodit Cargo," tvrdí.

FOTO: HN - FILIP JANDOUREK

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist