V roce 2011 se už nebartrují jen reklamy v médiích, ale i třeba služby mezi řemeslníky a podnikateli. Plzeňský živnostník Tomáš Sladký na tom založil princip prvního bezplatného on-line webu ebarter.cz.

Pětadvacetiletý Sladký přiznává, že je v tomto oboru nováčkem. Už během studií práv si vydělával dovozem a prodejem benátských masek a pořádáním maturitních plesů na klíč. Vydělané peníze teď investoval do projektu, který ve své podobě u nás ještě zřejmě nemá obdoby.

"Chtěl jsem co nejvíc zjednodušit způsob, jakým si lidé vyměňují požadavky na výměnu různých služeb a zboží. Byly tu různé weby, které barter zprostředkovávaly, fungovaly na základě písemných smluv mezi účastníky barterů, ale většinou zanikly,“ říká Sladký.

Funguje to i jinde

"To může vyhovovat spíše menším firmám a podnikatelům, kteří z různých důvodů nemají cash flow na vlastní investici do pořízení materiálu nebo služby, ale mohou sami na výměnu něco jiného nabídnout," myslí si o Slabého plánech Vladimír Kopačka z Asociace malých a středních podniků a živnostníků.

Asociace se sama podílí na projektu Investice do nápadu, který zprostředkovává spolupráci mezi drobnými podnikateli a jejich originálními projekty a na druhé straně investory.

Směna zboží funguje ve velkém na internetu především v zemích, jako jsou Spojené státy, Austrálie i země západní Evropy.

V Česku už před deseti lety vznikl například barter.cz, provozovaný tehdy společností Computer Press, ale tohle internetové tržiště dnes není plně funkční ve smyslu klasických barterových obchodů.