České dráhy v sobotu zahájily pravidelný provoz rychlovlaku Pendolino mezi severní Moravou a západem Čech. Jednou týdně, vždycky v sobotu, pojede jedna souprava z Bohumína přes Ostravu, Prahu, Plzeň, Mariánské Lázně a Cheb do Františkových Lázní a zpět.

Optimální délka jedné cesty trvá šest hodin. Při první jízdě ovšem rychlovlak nabral čtyřicetiminutové zpoždění kvůli nehodě jiné soupravy u Kolína, která tady srazila člověka. Musel proto část trasy objíždět, řekla mluvčí ČD Radka Pistoriusová.

Prodloužení cesty Pendolina do západočeských lázní je komerčním projektem ČD připraveným ve spolupráci s lázeňskými společnostmi v Mariánských Lázních a ve Františkových Lázních.

Náklady na provoz ponesou ČD, lázně se na akci podílejí marketingově. Podle toho upravily turnusy nástupu a ukončení pobytů pacientů tak, aby ladily s jízdním řádem vlaku. "Je to nejrychlejší spojení Ostravska a Olomoucka s lázeňským krajem," podotkl ředitel Krajského centra osobní dopravy ČD Vladimír Omelka.

Zavedení pravidelného spoje rychlovlaku Pendolino do Karlovarského kraje má význam nejenom pro lázeňská města. Podle náměstka hejtmana Petra Navrátila (ČSSD) je to první vlaštovka ke zlepšení komplikovaného dopravního propojení regionu s Prahou. Pendolino může přilákat mnohem více lidí k návštěvě nejen měst na Chebsku, ale i v kraji.

"Jsme velmi rádi, že České dráhy do tohoto projektu šly vzhledem k tomu, že finanční riziko berou na sebe. Bylo by ale hezké, kdyby sem rychlovlak jezdil častěji," uvedl Navrátil.

Do lázní zatím jednou týdně

K častějším cestám Pendolina až do Františkových Lázní ovšem v brzké době patrně nedojde. Zatím není jasné, jaká bude ekonomika provozu rychlovlaku a nakolik bude po této trase vytížený. To vše ukážou teprve další měsíce, řekl ČTK náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Jak dále uvedl, častější spoje souvisejí také s počtem souprav rychlovlaku, které mají ČD k dispozici. "Prioritní je trasa Praha–Ostrava. Pro četnější spoje na západ Čech bychom potřebovali další vlak," dodal Blažek.

Myšlenka zahájit pravidelnou linku Pendolina do západočeského lázeňského trojúhelníku vznikla letos na jaře a vykrystalizovala ze spolupráce mezi ČD a lázeňskými firmami. Například společnost Lázně Františkovy Lázně v minulosti proplácela jízdné klientům, kteří přicestovali k pobytu vlaky, konstatoval člen představenstva Jan Doucha. "Nyní se k marketingovému projektu Do lázní vlakem vracíme. Chtěli bychom nabídnou do budoucna hostům pobytové balíčky, jejichž součástí bude cesta Pendolinem," řekl Doucha.

Na Pendolino dnes čekali na františkolázeňském nádraží téměř dvě stovky lidí. Chtěli vidět rychlovlak na vlastní oči, někteří dokonce cestovali z Plzně a poté se zase vraceli, aby se Pendolinem projeli.

Nechyběla mezi nimi řada členů různých železničních klubů. Podle jednoho z nich dnes vytvořil rychlovlak nový český železniční rekord, když vzdálenost 601 kilometrů mezi Bohumínem a Františkovými Lázněmi ujel i přes zpoždění za šest hodin a 45 minut. "Tohle by auto nebo autobus za tak nepříznivých klimatických podmínek nedokázaly," dodal.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist