Premiér Petr Nečas (ODS) je pro prodej Českých aerolinií strategickému partnerovi. Je to podle něj jediná rozumná cesta k záchraně ČSA.
Naopak prodej Letiště Praha by podle něj nebyl správný ekonomický krok kvůli tomu, že by se letiště nyní prodávalo pod cenou. Nečas to uvedl v pořadu České televize Otázky Václava Moravce.
"Uvítal bych ji (privatizaci ČSA) a budu ji v příštím roce doporučovat vládě. Budeme o tom ještě jednat společně s ministrem financí a ministrem dopravy. Jsem přesvědčený, že jediná rozumná cesta k záchraně ČSA je jejich prodej strategickému partnerovi. Naopak Letiště Praha bychom nyní prodávali pod cenou a to je nesprávný ekonomický krok," uvedl premiér.
MF s prodejem souhlasí
Ministerstvo financí má podle mluvčího Ondřeje Jakoba na prodej ČSA stejný názor. "Za současné ekonomické situace i leteckého trhu je samozřejmě zájmem vlády i ministerstva financí jako akcionáře nalézt strategického partnera ČSA," uvedl Jakob.
Pilot ČSA: Naším cílem je, aby České aerolinie vlastnila firma z USA nebo Asie - čtěte ZDE
Hlavní postava protestujících pilotů Gaspar končí v ČSA, přijal výpověď - čtěte ZDE
Vedení Českých aerolinií přitom v současnosti jedná s případnými zájemci o leteckou společnost. Konzultuje s nimi navrhované restrukturalizační kroky, uvedl před týdnem generální ředitel Českého Aeroholdingu Miroslav Dvořák. Ten potvrdil, že ČSA letos vykážou další ztrátu, a to 100 až 300 milionů korun.
Letišti Praha se podle něj naopak podaří překonat loňský čistý zisk, který byl 991 milionů Kč. Pravděpodobnost, že by ČSA dostaly strategického partnera již v příštím roce, je podle Dvořáka menší než 50 procent.
Už jednou prodej nevyšel
O privatizaci ČSA vláda rozhodovala v roce 2009, kdy na základě doporučení tehdejšího ministra financí Eduarda Janoty usoudila, že České aerolinie zatím neprodá. V tendru o balík téměř 92 procent akcií se nejdále dostalo konsorcium firem Unimex a Travel Service. Vláda postupně ze soutěže vyřadila společnost Darofan ze skupiny Aeroflot a investiční firmu Odien. Z tendru kvůli hospodářské krizi odstoupila letecká společnost Air France – KLM.
Další prodej v ČSA. Aerolinky chtějí prodat podíl v ziskové firmě Amadeus Marketing – čtěte ZDE
Piloti nabídli ČSA snížení platů o desetinu, dle firmy nereálné – čtěte ZDE
ČSA končí s většinou slovenských linek. Protestující piloti chtějí s vedením jednat – čtěte ZDE
Letiště Praha a České aerolinie se v budoucnu mají spojit v Českém Aeroholdingu. Jeho vznik po splnění řady závazků letos v listopadu umožnil antimonopolní úřad. Aeroholding musí třeba zajistit na pražském letišti otevřený a rovný přístup k infrastruktuře pro letecké společnosti za transparentních a komerčně přiměřených a nediskriminačních podmínek.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist