Premiér Petr Nečas (ODS) je pro prodej Českých aerolinií strategickému partnerovi. Je to podle něj jediná rozumná cesta k záchraně ČSA.
Naopak prodej Letiště Praha by podle něj nebyl správný ekonomický krok kvůli tomu, že by se letiště nyní prodávalo pod cenou. Nečas to uvedl v pořadu České televize Otázky Václava Moravce.
"Uvítal bych ji (privatizaci ČSA) a budu ji v příštím roce doporučovat vládě. Budeme o tom ještě jednat společně s ministrem financí a ministrem dopravy. Jsem přesvědčený, že jediná rozumná cesta k záchraně ČSA je jejich prodej strategickému partnerovi. Naopak Letiště Praha bychom nyní prodávali pod cenou a to je nesprávný ekonomický krok," uvedl premiér.
MF s prodejem souhlasí
Ministerstvo financí má podle mluvčího Ondřeje Jakoba na prodej ČSA stejný názor. "Za současné ekonomické situace i leteckého trhu je samozřejmě zájmem vlády i ministerstva financí jako akcionáře nalézt strategického partnera ČSA," uvedl Jakob.
Pilot ČSA: Naším cílem je, aby České aerolinie vlastnila firma z USA nebo Asie - čtěte ZDE
Hlavní postava protestujících pilotů Gaspar končí v ČSA, přijal výpověď - čtěte ZDE
Vedení Českých aerolinií přitom v současnosti jedná s případnými zájemci o leteckou společnost. Konzultuje s nimi navrhované restrukturalizační kroky, uvedl před týdnem generální ředitel Českého Aeroholdingu Miroslav Dvořák. Ten potvrdil, že ČSA letos vykážou další ztrátu, a to 100 až 300 milionů korun.
Letišti Praha se podle něj naopak podaří překonat loňský čistý zisk, který byl 991 milionů Kč. Pravděpodobnost, že by ČSA dostaly strategického partnera již v příštím roce, je podle Dvořáka menší než 50 procent.
Už jednou prodej nevyšel
O privatizaci ČSA vláda rozhodovala v roce 2009, kdy na základě doporučení tehdejšího ministra financí Eduarda Janoty usoudila, že České aerolinie zatím neprodá. V tendru o balík téměř 92 procent akcií se nejdále dostalo konsorcium firem Unimex a Travel Service. Vláda postupně ze soutěže vyřadila společnost Darofan ze skupiny Aeroflot a investiční firmu Odien. Z tendru kvůli hospodářské krizi odstoupila letecká společnost Air France – KLM.
Další prodej v ČSA. Aerolinky chtějí prodat podíl v ziskové firmě Amadeus Marketing – čtěte ZDE
Piloti nabídli ČSA snížení platů o desetinu, dle firmy nereálné – čtěte ZDE
ČSA končí s většinou slovenských linek. Protestující piloti chtějí s vedením jednat – čtěte ZDE
Letiště Praha a České aerolinie se v budoucnu mají spojit v Českém Aeroholdingu. Jeho vznik po splnění řady závazků letos v listopadu umožnil antimonopolní úřad. Aeroholding musí třeba zajistit na pražském letišti otevřený a rovný přístup k infrastruktuře pro letecké společnosti za transparentních a komerčně přiměřených a nediskriminačních podmínek.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist