V Českých drahách podle Mladé fronty Dnes chystají nový systém odměňování. Díky němu by si měl generální ředitel Petr Žaluda přijít až na 15 milionů ročně. Čtyřicet procent jeho platu by tvořila fixní částka, zbytek bonusy. Ty by byly závislé na plnění cílů, jako je například zadluženost nebo obsazenost vlaků.

Právě s tímto návrhem počítá Výbor pro odměňování, který vznikl poté, co na veřejnost unikla výše platu bývalého drážního ombudsmana Petra Fejka. Ten dokonce bral více než samotný premiér.

Částku se stropem 15 milionů doporučila poradenská firma Vratislava Kulhánka Industrial Advisor. "Můj návrh se k této částce velmi blíží," potvrdil Kulhánek MF DNES.

Kromě šéfa drah si mají polepšit i náměstci. Ti, kteří současně sedí i v představenstvu, si podle návrhu mohou přijít až na 12 milionů ročně.

Konečně slovo ale bude mít až dozorčí rada, která zasedne v září.

S návrhem na zvýšení platů ale nesouhlasí odboráři i ministr dopravy. "Celková výše platu by měla být nižší než dosud," tvrdí ministr Pavel Dobeš.

Šéf rakouských drah bere méně

Pokud dozorčí rada částku 15 milionů pro Žaludu schválí, bude šéf Českých drah brát více než jeho rakouský kolega Christian Kern. Ten vede státní dráhy ÖBB a například za rok 2010 si vydělal v přepočtu "jen" 12,5 milionu korun.

Pod ÖBB ale patří nejen osobní doprava, ale i kompletní infrastruktura. Tu má v Česku na starosti Správa železniční sítě.