Fakturování se od letoška pro řadu firem zjednodušuje. Elektronické faktury totiž nově nemusejí být opatřeny elektronickým podpisem ani elektronickou značkou. Už ani není nutné je posílat pomocí speciálních systémů pro elektronickou výměnu dat.
Novela zákona o DPH, která začala platit od 1. ledna, tak zjednodušeně řečeno dala elektronickou fakturu na úroveň klasické faktury - třeba v tom, že nemusí mít podpis.
Elektronická faktura musí mít stejné náležitosti jako ta písemná, tedy:
- označení, že jde o daňový doklad
- evidenční číslo dokladu
- jméno a adresu toho, kdo fakturu vydal (včetně IČ a DIČ)
- jméno (název firmy) a adresu toho, kdo fakturu přijal (včetně IČ)
- zmínku o zápisu podnikatele v živnostenském rejstříku
- datum vydání a datum splatnosti
- datum uskutečnění zdanitelného plnění
- položky faktury
- informaci o fakturované peněžní částce
- základ daně (nově již nemusí být v korunách)
- informaci o procentní výši DPH
- výši DPH v korunách
PDF se nemusí tisknout
Řada firem totiž už dlouhou dobu posílá faktury e-mailem ve formátu PDF i bez elektronických značek a následně si je tiskne. Tato cesta dosud byla poněkud sporná - podle zákona se totiž nejednalo o elektronickou fakturu a někteří daňoví kontroloři je nemuseli jako doklad uznat. Novinkou je, že odpadá povinnost si tyto faktury tisknout. Firma ale musí zajistit, že i za několik let bude možné fakturu přečíst v běžně dostupných programech, což tedy v případě PDF problém nebude. Zákon také nestanovuje formát faktury, může tedy být v XML nebo i e-mailová příloha v podobě obrázku.
Firma také musí doložit tzv. auditní stopu čili prokázat, že k plnění v uvedené výši skutečně došlo. Zjednodušeně řečeno - pokud je faktura vystavena na dodání chladicího boxu do prodejny, takže tato chladnička opravdu existuje.
Praktické informace a návody týkající se změn 2013 a dalších novinek najdete na portálu pro malé a střední firmy ProByznys.info
Jak se dále firem dotkne změna zákona o dani z přidané hodnoty?
Změny s rokem 2013 se netýkají jen Česka. Jaké změny se dotknou podnikatelů na Slovensku?
K zasílání elektronické faktury je potřeba souhlas odběratele. V ideálním případě už dopředu ve smlouvě. Za souhlas se považuje ale i zpracování a uhrazení faktury.
Daňová správa si od změn slibuje, že firmy a podnikatelé budou k účetním dokladům čím dál více využívat elektronickou cestu.
Od příštího roku pro plátce DPH elektronické přiznání
S tím souvisí i další novinka, která ale začne platit až od příštího roku, všichni plátci DPH budou muset podávat daňová přiznání elektronicky.
Podle údajů ČSÚ nepoužívá počítač při svém podnikání zhruba 250 tisíc podnikatelů. Právě proto se elektronické daňové přiznání nemá týkat těch plátců daně, kteří podnikají jako fyzická osoba a jejich roční obrat nepřesahuje šest milionů korun. Takových podnikatelů je v Česku podle odhadů ministerstva financí 300 tisíc.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist