Vzdělání:
Vystudoval Strojní fakultu VUT Brno.
Kariéra:
Působil v podniku Karosa Vysoké Mýto, nakonec jako obchodní ředitel.
Řídil společnost Composite Components.
Nyní je předsedou představenstva Tatra Truck.
Rusek se stává předsedou představenstva společnosti Tatra Trucks a zároveň působí jako zástupce generálního ředitele kopřivnického podniku. V rozhovoru pro týdeník Ekonom poprvé nastínil, jakými cestami se má automobilka dále ubírat: nemá se tolik spoléhat na armádní zakázky a musí nabízet větší pohodlí.
Zastupujete nového vlastníka ve společnosti Tatra. Jaká je vaše role v podniku?
Jsem manažer, který jedná se současnými i potenciálními novými odběrateli a má na starost obchodní strategii. Mým prvním cílem je udržet důvěru klíčových odběratelů. Mám od nich pozitivní odezvu; Tatře věří a sdílejí pocit, že současné změny mohou spolupráci posunout jen k lepšímu. Kromě toho se věnuji i vnitřnímu chodu podniku. V této oblasti se podařil významný krok: dojednání kolektivní smlouvy s podnikovou odborovou organizací.
Snažíte se přesvědčit indické odběratele, že nemáte nic společného se starou Tatrou namočenou do korupčních skandálů. Zůstane i v této situaci ředitelem Ronald Adams?
Pan Adams je generálním ředitelem. Máme jasně nastavenou komunikaci a kompetence. V podniku zůstane tak dlouho, dokud nebude předána veškerá agenda a dokud to bude přínosné. Nedokážu teď odhadnout, zda to bude trvat měsíc, dva, nebo rok.
Zůstane Tatra v českých rukou?
Cílem je, aby v podniku dostali slovo profesionální čeští manažeři, kteří mají za sebou nezpochybnitelné výsledky. Tatra je a měla by zůstat tradiční českou značkou a nestát se malým kouskem nadnárodního holdingu. Podnik by měl na trhu i do budoucna působit samostatně a být rovnocenným konkurentem a partnerem jiným značkám. To samozřejmě neznamená, že by nemohl uzavřít strategické partnerství s nějakým světovým hráčem. Rádi bychom prohloubili spolupráci s koncernem DAF.
Co ji bude živit - civilní, nebo vojenská produkce?
Jenom dodávky pro armády nemohou zajistit stabilitu. Tatra potřebuje silně posílit v civilu, a o to se snažím. Půjde o terénní nákladní vozidla pro stavební průmysl, těžaře, lesnictví a hasiče. Armádní zakázky by měly být spíše bonus, základ musí být pro civilní sféru.
Tatra Phoenix



Naskýtá se šance proniknout na další trhy?
Tatra má velkou šanci, protože její značka je stále silná a technologie jedinečná. Za klíč považuji kvalitní obchod a od toho v Tatře jsem. Důležitý je ovšem rovněž produkt a určitá změna uvažování: dnes je i u terénního náklaďáku pro rozvojové země důležitý výkon na silnici a dokonce i nějaký komfort v kabině. V delším horizontu chceme upravit tatrovku tak, aby ke sloganu "Nejlepší v terénu" bylo možné dodat "Skvělá na silnici".
- Bude Tatra propouštět?
- Jaká je současná ekonomická situace podniku?
- A co podle Petra Ruska dělá český stát pro podporu exportu?
Celý rozhovor s předsedou představenstva Tatry najdete v novém čísle týdeníku Ekonom, které vyšlo ve čtvrtek 25. dubna.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.