Největší loď, jakou kdy lidstvo vůbec stvořilo, přispěje k tomu, že se Austrálie v roce 2020 stane největším producentem zkapalněného zemního plynu (LNG) na světě.

Australská těžební společnost Woodside Petroleum v těchto dnech překvapivě oznámila, že podporuje snahu nadnárodní firmy Shell využít k vytěžení plynového ložiska Bowen u břehu Západní Austrálie unikátní obří plovoucí zkapalňovací stanici.

První takovýto kolos svého druhu na světě, o délce půl kilometru a váze téměř šesti letadlových lodí třídy Nimitz, staví pro Shell korejský koncern Samsung. Za plovoucí loď-továrnu zaplatí Shell 12 miliard dolarů.

Dění v Austrálii tak ilustruje překotný vývoj v těžbě plynu v celosvětovém měřítku. Woodside totiž původně plánoval postavení konvenční „pozemní“ továrny na přeměnu vytěženého plynu na kapalinu.

Odradily ho ale rychle rostoucí náklady, z důvodů silného kurzu australského dolaru, i prudký rozvoj těžby plynu z břidlic v posledních letech v USA a v Kanadě, který tlačí ceny komodity dolů. Využití flexibilního zařízení Shellu, který má v ložisku také podíl, vyjde Woodside levněji.

Přes nízké ceny plynu, v dubnu klesly například v USA nejníže za deset let, zažívá sektor v Austrálii boom. Díky robustním investicím z předchozích let se má jeho produkce do sedmi let zečtyřnásobit a země se stane největším exportérem LNG (před Katarem, Nigérií a Spojenými státy).

„Břidlicový plyn ze Severní Ameriky sice výrazně změnil situaci na trhu, ale žádnou katastrofu pro australskou těžbu plynu v tom nevidím. Zvýší se zkrátka jen nejistota spojená se získáním dobré ceny na trzích,“ uvedl pro deník The Australian Angus Jones, komoditní analytik právnické firmy Allen & Overy.

Rizikem je americká konkurence

Jisté je, že rozestavěné projekty se v Austrálii dokončí a země se stane lídrem v produkci LNG. Otázkou je další vývoj. „Když se podíváte na některé další plánované projekty, musíte zvážit, zda jsou vůbec konkurenceschopné ve srovnání s cenami severoamerického plynu,“ komentoval situaci Gordon Ramsay, analytik banky UBS.

Výstavba továren na zkapalňování zemního plynu v USA vyjde zhruba o 40 až 50 procent levněji než v Austrálii.
Ještě před pěti lety šéf Woodside Don Voelte prohlásil, že firma vydělá slušné peníze posíláním LNG tankeru ze Západní Austrálie na 57 dní dlouhou cestu kolem mysu Dobré naděje na severovýchod USA.

Dnes je ale vše jinak. Ve Spojených státech se rodí plány na stavbu LNG terminálů, které mají posílat zmrazený plyn do Asie. Po plánovaném dokončení rozšíření Panamského průplavu v roce 2014 by se LNG z amerických těžišť v Mexickém zálivu mohlo vozit rychleji a levněji například do Japonska, které je největším dovozcem tohoto plynu na světě.

Odhadovaná cena plynu je kolem osmi amerických dolarů za jeden gigajoule dopravený k japonským břehům, dnes Japonci nakupují LNG za ceny kolem 17 dolarů.

Autor studuje mezinárodní obchod na University of Newcastle v Austrálii

Čtěte více v Hospodářských novinách

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist