Oba pocházejí původně z Prahy, ale byznys s malosériovou výrobou aut pro volný čas se rozhodli rozjet na venkově. To je ale asi tak všechno, co Michala Hradského z Kaipanu a Jiřího Vlka stojícího za značkou Thunderbolt spojuje. První jmenovaný vyrábí auta šestnáct let, stačí mu k tomu doslova pár zaměstnanců a kus nedávno ještě opuštěné fabriky. Cílí hlavně na nadšence, kteří jsou ochotni si auto dostavět sami. Druhý začal vyvíjet auta relativně nedávno a z vrat nové továrny s kapacitou sto padesát zaměstnanců ještě nevyjel ani jeden vůz. Ty, co by se měly začít po silnicích prohánět už letos, mají být luxusní kousky s cenou začínající nad milionem korun.
Stavebnice pro kutily a nadšence
Již dvaadvacet let na českém automobilovém trhu působí firma Kaipan. Šestnáct let sériově vyrábí auta pro volný čas. Posledních deset let sídlí v třítisícové Smržovce na Jablonecku. V části staré továrny po státním podniku Strojobal tam sedm zaměstnanců včetně majitele Michala Hradského kousek po kousku ručně vyrábí sportovní auta vycházející z klasických britských Lotusů. Přesněji, vozy Kaipan vznikají většinou tak, že konstruktéři postaví auto kolem již zaregistrovaného motoru. Nejčastěji z Favoritu.
Ročně takových aut předají novým majitelům okolo čtyřiceti. Prosadit se na českém trhu, kde mezitím několik podobných pokusů vzniklo a zase zaniklo, se jim podařilo i díky jednomu specifiku. Kromě svého vlastního umu spoléhají v Kaipanu i na zručnost a šikovnost svých zákazníků. Nabízejí totiž své aktuální dva modely buď jako hotová auta, nebo jako stavebnice, které si může zákazník v garáži dostavět sám. Větší námahu mu vynahradí výrazně nižší pořizovací cena. Zatímco hotové modely Kaipanu 14 a 16 stojí čtyři sta tisíc až půl milionu korun, stavebnice vyjde i na třetinu.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.