Saúdská Arábie rozdělila mezi tři zahraniční konsorcia kontrakty na výstavbu metra v hlavním městě Rijádu za celkem 22,5 miliardy dolarů (asi 439 miliard korun).

Projekt přezdívaný "Zázrak v poušti" počítá s šesti trasami o celkové délce 176 kilometrů, stanic bude 85.

Podle saúdských činitelů má jít o největší v současnosti budovaný systém veřejné dopravy na světě. 

Podzemní i nadzemní trasy propojí hlavní finanční, univerzitní a obytné čtvrti města a jedna z nich povede až na mezinárodní letiště King Khaled.

Cestující budou vozit elektrické vlaky od francouzské firmy Alstom, které jsou plně automatizované a nepotřebují řidiče.

Největší zakázku získalo konsorcium vedené americkým stavebním gigantem Bechtel Corp., které vybuduje dvě linky za 9,45 miliardy dolarů.

Kontrakt za 7,82 miliardy dolarů na tři linky získala skupina vedená španělskou Fomento de Construcciones y Contratas. Pro krizí těžce zasažené Španělsko je zakázka velmi důležitá a podrobně o ní informují místní ekonomická média. Tady je odkaz na infografiku o projektu metra v Rijádu v deníku El País.

Třetí část zakázky za 5,21 miliardy USD dostalo seskupení v čele s italskou Ansaldo.

Z dalších velkých firem se na zakázkách budou podílet německý Siemens, korejský Samsung nebo kanadský Bombardier.

Vzhled nejdůležitějších stanic metra úřady poprvé ukázaly letos v květnu.

Německá architektonická kancelář Gerber navrhla stanici Olaya jako vzedmutou dunu pokrytou palmami. Norští architekti Snohetta ozdobili jednu ze stanic v centra města obří miskou ze skla a kovu, která bude svádět světlo a vodu k zahradám v podzemí a tvořit tak jakousi oázu.

Za futuristickým vzhledem uzlové stanice ve finanční čtvrti města, která zvenčí připomíná zaoceánský parník, stojí britská architektka iráckého původu Zaha Hadid. Na materiálu nešetří, stanici bude zdobit zlato a mramor.

Stavět se začne v prvním čtvrtletí příštího roku. První cestující by metro v Rijádu mělo svézt v roce 2019.

Saúdská Arábie nyní přetéká dolary díky vysokým cenám ropy a investuje je do projektů veřejné infrastruktury, aby zmírnila sociální napětí po nepokojích takzvaného arabského jara roku 2011.

Loni vláda schválila plán modernizace veřejné dopravy v Mekce za 16,5 miliardy dolarů a buduje několik železničních systémů včetně tratě z Rijádu k severním hranicím s Jordánskem.

Vláda tím chce také podpořit diverzifikaci ekonomiky a snížení její závislosti na ropě.