Aerolinky v Evropě se obávají rušení letů. V zemích EU začaly stávky letových dispečerů proti plánům na změny v organizaci vzdušného prostoru.

Dopady těchto protestů už někteří cestující pocítili. V Portugalsku vedla stávka dispečerů ke zrušení zhruba dvou desítek letů. Odpoledne se do protestů zapojí také italští dispečeři. V Česku zatím podle všeho k rušení letů nedojde. Čeští dispečeři plánují protesty na čtvrtek od sedmi hodin ráno do sedmi večer. Nebudou ale tak radikální jako jejich západní či jižní kolegové.

Během období protestu budou provoz nad Českem, stejně jako tomu bylo v červnu, řídit pouze po předem určených drahách, což například zpožděným letadlům neumožní nahnat čas během letu. Největší problémy očekávají ve Francii, kde chtějí dispečeři přímo stávkovat od středečního večera až do pátečního rána. 

Protesty dispečerů jsou zaměřeny proti plánu Evropské komise na sjednocení vzdušného prostoru nad EU. Tím pádem by mělo odpadnout navigování s ohledem na státní hranice, a měly by se tedy zkrátit letové vzdálenosti, což ušetří evropským aerolinkám ročně miliardy eur. Odbory v tom ale vidí bezpečnostní rizika.

Podle prezidenta českých dispečerských odborů (CZATCA) Stanislava Mrázka zaměstnanci české státní firmy Řízení letového provozu s principem slučování evropského vzdušného prostoru (Single European Sky – SES) souhlasí. Vadí jim ale jeho aktuální verze SES II+, kterou bude ve čtvrtek projednávat dopravní výbor Evropského parlamentu.

Kromě obecného porušení principu subsidiarity, tedy odjímání pravomocí jednotlivým státům na úkor Evropské komise, vidí Mrázek v návrzích i bezpečnostní riziko. Nejkonkrétněji ho spatřuje v nápadu takzvaně outsourcovat část povinností na externí společnost, která by za tímto účelem měla vzniknout. 

"To je podle nás i ekonomický nesmysl. Outsourcing může fungovat v konkurenčním prostředí, ale ne v monopolním, a už vůbec ne, když jeho výsledkem bude vznik monopolu dalšího," řekl Mrázek pro IHNED.cz s odvoláním na to, že proti návrhu se vzácně shodli jak zaměstnanci (CZATCA), tak i zaměstnavatelé (ŘLP), regulátor (Úřad pro civilní letectví ČR) i ministerstvo dopravy.

Bezpečností riziko potom podle Mrázka pramení z toho, že se mají outsourcovat záležitosti, jako je technická údržba nebo poskytování dat. To by podle něj vedlo k tomu, že ŘLP by nemělo všechno pouze pod vlastní kontrolou, jako je tomu dosud, a těžko by tak mohlo plnit jednu ze svých hlavních funkcí, tedy garanci bezpečnosti při navigaci jednotlivých letů.