Nová strategie, kterou v úterý představí České Radiokomunikace, má firmě vrátit unikátní tržní postavení, jež dříve měla jako jediný provozovatel televizního vysílání. Právě šíření digitálního signálu narazilo na limit počtu stanic a další příjmy tak má ztrátové firmě přinést propojení televizí s internetem.
60 procent tržeb radiokomunikací dnes představují služby televizím a rádiím. Zbytek se dělí rovným dílem mezi telekomunikační firmy a ICT služby v datových centrech s největší kapacitou v Česku. Nové vedení v čele s Michalem Čupou chce všechny oblasti propojit, především nabídkou jednotného řešení pro vysílání pořadů klasicky i po internetu.
"Chceme být unikátní, přinést něco, co nás odliší. Ale zároveň nejsme pro televizní stanice konkurence," říká Čupa s tím, že chce využít pozice radiokomunikací jako největšího provozovatele digitálního vysílání a přitom hráče na telekomunikačním a IT trhu. Klíčem má být technologie, do které firma investuje desítky milionů korun.
Loni radiokomunikace rozšířily své datové centrum a v plánu je výstavba dalšího, specializovaného na potřeby mediálních klientů. Tradičním firemním zákazníkům pak chtějí nabídnout nejen prostor na serverech v takzvaném cloudu, ale i další aplikace s přidanou hodnotou, například pro analýzu firemních dat. Ty si nakupují od jiných firem, Čupa ale v této oblasti nevylučuje ani jejich akvizice.
Vodafone na nákupech. Za 7 miliard eur kupuje španělskou kabelovku Ono - čtěte ZDE
Telefónica spouští se Šimáněm první tarify postavené hlavně na mobilním internetu - čtěte ZDE
Využít by chtěl i skandálů se špehováním a s tím související vlny zájmu o ochranu osobních a podnikových dat v rámci Evropské unie. Díky umístění svých serverů v Česku a vlastníkovi – australskému fondu Macquarie – nepodléhá firma například legislativě USA, která citlivá data může zpřístupnit bezpečnostním orgánům.
Další potenciál vidí společnost v rozšiřování rychlých optických sítí především do venkovských oblastí, kde jsou dosud "bílá místa" i podle mapy nedávno zveřejněné Českým telekomunikačním úřadem. Čupa ale vylučuje, že by firma sama nabízela připojení domácnostem. "Jsme a budeme infrastrukturní hráč, důležitá jsou pro nás partnerství s lokálními firmami," říká.
Spouští se nový multiplex
České radiokomunikace by tak mohly v připojování menších regionálních poskytovatelů internetu výrazně konkurovat dnes dominantní Telefónice a společnosti ČD - Telematika. Pomohou tak i například šíření televizního signálu ve vysokém rozlišení, které vyžaduje rychlý internet.
Videoherní společnost EA opuští Česko. Distribuci jejích her přeberou ABC Data - čtěte ZDE
Blogující maminky a burza udělaly z portálu slevových kupónů miliardovou společnost - čtěte ZDE
Základem televize ale má být i nadále digitální vysílání. Dnes jej přijímá 62 procent domácností, což patří k nejvyšším hodnotám v Evropě. Radiokomunikace provozují tři takzvané celoplošné multiplexy, ve kterých je místo jen pro jeden další kanál. Čtvrtý multiplex provozuje společnost Digital Broadcasting Romana Pařízka.
Radiokomunikace proto právě spouštějí nový regionální multiplex s pokrytím kolem 50 procent populace, především ve velkých městech. Klíčový je však podle Čupy přechod na další generaci digitálního vysílání, který se připravuje v celé Evropě.
Firma také otestovala možnost uzamčeného placeného vysílání přes klasické pozemní vysílače. Zájemce o něj podle Čupy už existuje a v současnosti připravuje obchodní model této služby.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist