Na trh, kde nyní dominuje americký Boeing a evropský Airbus, chce brzy proniknout i Čína. Asijská země začíná vyrábět svá první dopravní letadla. S několikaletým zpožděním oproti původním plánům vstupuje na trh s menším strojem ARJ21, určeným pro 90 pasažérů a kratší trasy.
Čínská státní letecká firma Comac (Commercial Aircraft Corporation of China), která letoun vyrobila, však již chystá i ambicióznější projekty. Ve spolupráci s ruskou společností United Aircraft vyvíjí větší dopravní letoun, pojmenovaný C919.
"Čína se chce prosadit v oblasti, v níž zatím veškeré zisky plynou do zámoří - k Boeingu a Airbusu," řekl Will Horton, americký letecký analytik, listu New York Times. Právě Asie je přitom klíčovým trhem budoucnosti. V příštích 20 letech podle studie firmy Boeing bude Čína potřebovat přes 5500 dopravních letadel v hodnotě kolem 780 miliard dolarů.
Dokáže-li si země letadla vyrábět sama, vytvoří tisíce nových pracovních míst, prohlásili čínští vůdci a v roce 2008 s tímto cílem vznikla v Šanghaji firma Comac. Na své první letouny ARJ21 v ceně zhruba 30 milionů dolarů za kus má zatím přes 200 objednávek - bude zásobovat například domácí aerolinky Chengdu Airlines.
"Chystáme se i na mezinárodní trh," řekl Tchien Min, šéf Comacu. Čína by tam chtěla konkurovat především cenou. O připravované velké dopravní letadlo C919 projevila zájem například společnost pronajímající letadla GE Capital Aviation Services či nízkonákladová britská aerolinka Ryanair. Kvůli průtahům se však nezačne vyrábět dříve než v roce 2018 a konečná cena zatím není známa.
Čína není jediná, kdo se pokouší na tomto trhu uplatnit - podobné plány má například japonská společnost Mitsubishi, která nyní vyvíjí podobné menší regionální letadlo, jako představili Číňané. Avšak i ona se potýká s četnými problémy a zpožděními.
Úspěšnější je zatím Peking ve zbrojním sektoru. V oblasti multifunkčních bojových letounů se stal třetím největším exportérem po USA a Rusku, a to díky dodávce stovky svých letounů typu JF-17 Thunder do Pákistánu. Ten za ně zaplatí 2,5 miliardy dolarů.
Čína s úspěchem nabízí i svůj vojenský výcvikový letoun K-8. Mezi zákazníky patří například Egypt, Barma, Zimbabwe či Súdán.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist