Lidé čím dál tím raději nakupují potraviny s domácím původem. Například produkce hovězího masa z českých chovů dokonce převyšuje domácí spotřebu a část se musí vyvážet. Stejně je to i s mlékem, naopak si nevystačíme s vypěstovanými bramborami a 30 procent loni snědených brambor už pocházelo z dovozu. Vyplývá to z bilance o potravinové soběstačnosti, kterou vydalo ministerstvo zemědělství.
"Výsledky šetření posledních let naznačují pozitivní trend, roste zájem spotřebitelů o domácí produkty, preference regionálních značek kvality či značky Klasa," řekl mluvčí ministerstva zemědělství Hynek Jordán. Podíl na zlepšení mají podle něj také státní dozorové orgány, které dohlížejí mimo jiné na kvalitu dovážených produktů.
Ministerstvo zemědělství vidí za zlepšováním bilance potravinové soběstačnosti Česka také zlepšující se nákupní patriotismus obyvatel. Podle Jordána jsou státními nástroji pro posílení soběstačnosti především maximální možné využití unijních dotací, pokračování národních dotací či státní podpora ozdravování chovů.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.