Soukromý železniční dopravce RegioJet ze skupiny StudentAgency prozatím neuspěl se záměrem převzít na Slovensku osobní rychlíkovou dopravu z Bratislavy do Košic, kterou na této nejvytíženější slovenské trati nyní zajišťuje státní dopravce ZSSK Slovensko. Slovenské ministerstvo dopravy uvedlo, že po případném uvolnění dalších vlakových linek pro soukromé dopravce uskuteční výběrové řízení.

"V případě, že bude možné přistoupit k liberalizaci železničních tratí, bude se o provozovatelích jednotlivých linek rozhodovat formou transparentních soutěží. Určitě nebudeme souhlasit s tím, aby si potenciální zájemci vybrali ty nejlukrativnější tratě a získali smlouvu na jejich provozování bez jakéhokoliv konkurenčního boje," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Dodal, že nabídka RegioJetu byla jen všeobecná a bez toho, aby zaručovala zachování vlakové dopravy mezi Bratislavou a Košicemi v stávajícím rozsahu.

RegioJet tvrdil, že provoz vlaků mezi dvěma největšími slovenskými městy by dokázal zajistit s nižší dotací, než má státem ovládaný dopravce. Rychlíky ZSSK zvládnou 445 kilometrů dlouhou trasu z Bratislavy přes Žilinu do Košic za zhruba šest hodin.

Slovensko dosud uvolnilo pro soukromé vlakové dopravce státem dotovanou osobní přepravu pouze na jedné trati. Vlaky na regionální lince z Bratislavy do Komárna na jihu Slovenska zajišťuje už více než dva roky právě RegioJet. Firma do konce roku také plánuje nasadit vlaky na trať mezi Bratislavou a Košicemi, kde chce konkurovat spojům ZSSK vyšší kategorie InterCity. Provoz těchto vlaků stát ale nedotuje.

Bývalá slovenská vláda plánovala přenechat státem dotovanou osobní vlakovou dopravu soukromým společnostem ještě na dalších třech regionálních tratích. Jednání se zájemci, mezi nimiž byl i RegioJet, ale do předčasných voleb v roce 2012 neskončila.

Současné vedení ministerstva dopravy od záměru ustoupilo. Úřad nyní uvedl, že prioritou je vyladění jízdního řádu a propojení dálkové, meziregionální a příměstské železniční dopravy. "Až po komplexním dobudování tohoto režimu předpokládáme otevření segmentu pro všechny případné zájemce," poznamenal Kóňa.

Česká republika naopak postupuje v liberalizaci železniční dopravy rychleji. Vláda tento měsíc schválila harmonogram otevírání železničního trhu konkurenčním dopravcům. Celkem hodlá ministerstvo dopravy do konce roku 2020 nabídnout v soutěžích šest rychlíkových tras.