Americký trh představuje pro mnohé malé a střední podnikatele velké lákadlo. Jeho obchodní potenciál ale kráčí ruku v ruce s rizikem, že se na něm české firmy nedokážou zorientovat a prosadit. Právě pro ně Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) ve spolupráci s newyorskou rodinou Rausnitzů spustila první zahraniční privátní inkubátor. Ten by jim měl totiž napomoci s rozjezdem.
Českou republiku si Rausnitzové nevybrali náhodou - mají zde kořeny. Jejich předci odtud emigrovali do USA po druhé světové válce. Kromě toho mají k Česku i obchodní vazby - v současné době totiž rodina vlastní tuzemského výrobce optických produktů firmu Meopta.
Nabídli finance
Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info
Byli to právě Rausnitzové, kdo před půl rokem přišel s myšlenkou podpořit malé a střední podnikatele, kteří by rádi expandovali do Ameriky. "Nápad byl rodiny Rausnitzů. Měli zájem nějakým způsobem napomoci drobnějším podnikatelům. Chyběla jim ale forma, nevěděli, jak to vhodně provést. Tak kontaktovali nás," vysvětluje Karel Havlíček, předseda AMSP ČR.
Nakonec bylo dohodnuto, že ideální formou by byl inkubátor. Jednání o jeho hrubé podobě a fungování skončila v průběhu srpna, dále bylo nutné prodiskutovat otázku financování. "Rodina se rozhodla, že je do projektu ochotná vložit deset milionů korun. Ty se mají použít převážně na vytvoření administrativního zázemí. Do každé vybrané firmy pak ještě investují ročně další dva až čtyři miliony korun," nastiňuje Havlíček.
Šanci mají zaběhlé firmy
Podnikatelům má být v rámci inkubátoru poskytnut právní servis, logistika na bázi pravidelných kontejnerových přeprav zboží z Čech do Spojených států amerických a vytvoření obchodní a marketingové strategie na trzích USA.
Jedním z největších benefitů má být rovněž zprostředkování konkrétních obchodních kontaktů. Bez toho se podle Havlíčka podnikatelé nemají v Americe příliš šanci prosadit. "Naše firmy jsou konzervativní, mají dobré kvalitní produkty, ale neumí ten tvrdý americký marketing. Bez kontaktů a bez znalosti prostředí, bez ochoty se přizpůsobit budou mít v Americe vážný problém," myslí si předseda AMSP.
Během prvního půl roku se do inkubátoru může zapojit pět podniků. Na jejich výběru se bude podílet AMSP, konečné slovo ale budou mít podporovatelé projektu - Paul, Gerald a David Rausnitzové.
"Hlásit se mohou firmy, které mají již hotový produkt, jenž se už prodává v Česku či na blízkých trzích. Na oboru nezáleží. Nezaměřujeme se ale na začínající společnosti. Kromě toho musí podnikatelé umět hovořit anglicky a mít dost odvahy do toho jít a něco tomu obětovat," dodává Havlíček.
Přihlášky mohou zájemci odevzdávat do konce ledna 2015 u AMSP. V nejbližších dnech budou na webu zveřejněny podmínky a konkrétní kritéria. V následujících dvou měsících vybere komise vítěze. Tím ale podíl AMSP na projektu neskončí. Nadále mu bude zajišťovat publicitu a marketing. Předseda asociace Havlíček bude inkubátor v USA rovněž pravidelně navštěvovat.
"Budu do jisté míry firmám garantovat, že dostanou vše, co jim bylo slíbeno. Zároveň budu s firmami v kontaktu, budu sledovat jejich výkonnost a růst. Na základě toho vytvoříme studii konkurenceschopnosti. Chceme vědět, k čemu podobná podpora povede, jaký má dopad," vysvětluje Havlíček.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist