Bratři Tomáš a Josef se rozhodli společně vyřešit palčivý problém řady seniorů, kteří nemohou pohodlně používat výdobytky moderní technologie. Za rok a půl vyvinuli aplikaci, díky níž se uživatelské prostředí operačního systému Android stává snadno použitelné pro všechny s lehkým zrakovým či hapticko-taktilním postižením.
Grafický design ho začal zajímat už na Střední škole aplikované kybernetiky. S bratrem Tomášem získal velké zkušenosti při spolupráci na vývoji úspěšné mobilní hry HexaLines, které využili při rozjezdu aplikace Koala Phone. Jako přípravu na vedení mezinárodního byznysu studuje obor Řízení podniků na ČVUT.
S bakalářským titulem z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy a magisterským z ČVUT se už několik let intenzivně věnuje vývoji pro mobilní telefony s operačním systémem Windows Phone a Android. Kromě toho pravidelně píše odborné články, pomáhá organizovat setkání pro programátory i velké konference. Od června 2014 pracuje s bratrem naplno na rozvoji svého projektu Koala Phone.
Podnikavé sourozenecké duo
Jejich současný projekt s názvem Koala Phone ale není prvním společným počinem. Když byl ještě Josef na střední škole a Tomáš začínal svůj první rok na Matematicko-fyzikální fakultě Karlovy Univerzity, vytvořili logickou hru HexaLines pro Windows Phone.
"Oba jsme pracovali na vlastních věcech, Pepa dělal design a já programoval. Jednou jsme si řekli, že to zkusíme spolu a byla z toho aplikace s celkovým počtem 100 000 stažení," popisuje Tomáš raketový start.
Vzhledem k tomu, že byla hra placená, si její tvůrci už při škole vydělali sumu peněz. Ty později zainvestovali do svého dalšího nápadu.
Nespokojená babička
Nový impulz představovala pro Tomáše a Josefa jejich babička. "Dali jsme jí normální mobil, ale nedokázala ho ovládat. Neodepisovala na zprávy ani nemohla příliš volat, protože neviděla pořádně na displej," vypráví.
Řešení se snažili nalézt v telefonu pro seniory, s pozitivním ohlasem se ale nesetkali. "Ona je hodně aktivní, ráda cestuje a chodí s kamarádkami po kavárnách. Nechtěla před nimi vypadat jako stará, protože se ani tak necítí."
Vnuci tedy přišli s druhým pokusem ve formě smartphonu. Uživatelské rozhraní bylo ovšem pro sedmdesátnici příliš složité a nepřehledné. Na tom se Tomáš s Josefem rozhodli zapracovat.
Do třetice všeho dobrého
Začali průzkumem možností, jak zjednodušit dané ovládání. Ukázalo se, že se jedná o skutečně rozšířený problém, jenž zahrnuje kromě seniorů třeba i zrakově postižené. Následný dotazník s více než stovkou respondentů pomohl identifikovat základní oblasti, s nimiž se uživatelé potýkají.
Nepřekonatelným problémem byly pro mnohé malé ikony bez popisků, matoucí označení funkcí nebo příliš jasné podsvícení. "Starší lidé přijímají o dvě třetiny méně světla, nedokážou rozeznat odstíny modré a jemné čáry. Světlé pozadí je oslňuje," popisuje Tomáš důvody, proč použili již pro prvotní návrhy interface výrazné černé plochy a velké bílé písmo.
Překvapivým objevem byla i nejasnost některých pojmů přejatých z angličtiny, na něž jsou běžní uživatelé zvyklí. Galerii tak sourozenci pojmenovali "Obrázky", slovo "Alarm" nahradil "Budík".
Víc hlav víc ví
Nad vývojem aplikace trávili bratři Slavíčkovi večery a víkendy. Za běhu prováděli průběžné testování, přidávali další funkce a ladili detaily. Těsně před dokončením narazili na soutěž Social Impact Award pořádanou pražským Impact Hubem.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist