České dráhy pořídily 41 modernizovaných vagonů za 373 milionů korun, které nasadí v nově vytvořené kategorii komfortních rychlíků. Počet komfortních dálkových spojů tak v příštím roce stoupne ze 117 na 156 vlaků. Společnost to ve čtvrtek uvedla v tiskové zprávě.
Celkem 15 klimatizovaných velkoprostorových kombinovaných vozů 1. a 2. třídy modernizovala polská firma Pesa. Dopravce je v současnosti uvádí do provozu v rychlících z Prahy do Plzně a Chebu a také do Klatov a Železné Rudy. Další z nich jezdí z Brna přes Břeclav, Hodonín, Otrokovice a Přerov do Olomouce.
Česká společnost KOS Krnov pak provedla tzv. malou modernizaci 26 velkoprostorových vozů 2. třídy. Ty dostaly například nové polstrované sedačky a jsou vybaveny elektrickými zásuvkami 230 V pro napájení drobné elektroniky. Ve vozech jsou také místa pro uložení jízdních kol. Vozy jsou zařazené do rychlíků z Prahy přes Plzeň do Klatov a Železné Rudy a z Brna přes Břeclav, Hodonín, Otrokovice a Přerov do Olomouce.
Oba typy vozů jsou nově vybaveny také posuvnými, tlačítky ovládanými dveřmi, které jsou za jízdy blokované. Úpravou podvozků a brzd byla zvýšena také jejich rychlost ze 120 km/h na 140 km/h.
Dráhy si lokomotivy pro Railjety půjčovaly protiprávně. Dostaly milionovou pokutu - čtěte ZDE
Novinky u ČD: Pendolino jede do Košic, otevírá se stanice Praha-Kačerov - čtěte ZDE
Komfortní dálkové rychlíky vyšší kvality (Rx) jsou sestaveny z nových nebo modernizovaných vozů. "Místo vozů s koženkovými lavicemi nabízejí komfortní čalouněné sedačky, v kupé jen se šesti místy. Samozřejmostí jsou doplňkové služby, jako jsou elektrické zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících, například notebooků, iPadů nebo mobilních telefonů," uvedl člen představenstva Michal Štěpán.
Modernizované vozy s čalouněnými sedačkami místo koženky nabízejí i další vlaky, které zatím nesou běžné označení rychlík. Jsou to například motorové soupravy z Prahy přes Příbram do Českých Budějovic, z Plzně do Mostu, z Prahy do Turnova a Tanvaldu nebo z Kolína do Rumburku.
Novější soupravy z 90. let, které mají také mnoho atributů komfortních dálkových vlaků, jezdí i z Pardubic do Liberce nebo z Olomouce přes Krnov do Ostravy. Jednotlivé klimatizované modernizované vozy jsou zařazeny i do dalších běžných rychlíků.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist