Majitel železničního dopravce RegioJet Radim Jančura, jehož firmu přeplatily České dráhy při nákupu vagonů z Rakouska, označil konečnou kupní cenu vozů za nevýhodnou. Další peníze podle něj ČD zaplatí za úpravy vagonů.
Podle státního dopravce naopak žádné zásadní investice do pořizovaných vozů nejsou nutné a většina z nich půjde rovnou do provozu. Dráhy 50 vagonů získaly za 14,4 milionu eur (398 milionů korun), nabídka RegioJetu se podle Jančury zastavila na 13 milionech eur (359 milionů korun).
Jančura poukázal na to, že mezi nakoupenými vagony je pět autovozů, které jsou nyní podle něj na trhu neuplatnitelné. Tvrdí, že zhruba 120 tisíc eur (více než tři miliony korun) budou muset ČD dát na úpravu vozů a postupně je ještě rekonstruovat zhruba za čtvrt milionu eur (necelých 7 milionů korun).
Cena za jeden vagon se podle Jančury vyšplhá až na 700 tisíc eur (necelých 20 milionů korun). "To už je pro nás lepší pořídit nové vagony, které stojí milion eur a odpisují se za 30 let," uvedl Jančura. Podle něj státní podnik chtěl vagony koupit za každou cenu, jen aby je nezískal konkurenční RegioJet.
"Konkurenční dopravci neustále zveřejňují různé nepodložené výpočty a odhady, které se týkají národního dopravce a které nevychází z reálných podkladů," uvedla mluvčí ČD Kateřina Šubová. Dráhy podle ní vozy nakoupené od rakouského státního dopravce Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) využijí především v dálkové mezinárodní přepravě, čímž se uvolní komfortnější vagony pro vnitrostátní spoje nižší kategorie.
ČD vozy z Rakouska podle Šubové v těchto dnech postupně přebírají. "Zhruba třicítka z nich bude hned nasazena do provozu zatím jako posily," podotkla už dřív. Rakouské vagony chtějí ČD posílat na trasy z Prahy do Žiliny a Budapešti a mezi Bohumínem a Břeclaví. Dopravci se tak uvolní vozy, se kterými počítá třeba pro vlaky mezi Prahou a Českými Budějovicemi.
Z padesátky rakouských vozů, které ČD koupily, je 41 osobních. 12 z nich je pro pasažéry v první i druhé třídě, zbytek jen pro druhou. Další čtyři vagony jsou restaurační a pět je autovozů. Podle serveru iDnes.cz dosud jezdily ve vlacích InterCity a EuroCity rakouských drah.
České dráhy včetně posledních 50 vozů koupily od rakouských ÖBB dosud 130 použitých vagonů. V Rakousku vozy pořizují od roku 2011. Letos na jaře chtěly od rakouských drah získat 80 vozidel, jejich část ale před uzavřením dohody mezi ČD a ÖBB koupil RegioJet podnikatele Radima Jančury. Český státní dopravce tak nakonec dostal jen 25 osobních rychlíkových vozů a devět lehátkových vagonů pro noční vlaky.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist