V roce 2013 se na českém trhu nacházelo 1092 franšízových poboček, o rok později už tomu bylo 1684. Podle odborníků má podobné tempo růstu vydržet i další léta. Stále více konceptů totiž přistupuje k rozvoji sítě pomocí franšízingu a ustupuje od expanze prostřednictvím vlastních provozoven.
Více než desetina (11 %) franšízorů očekává návratnost investice franšízanta do jednoho roku. Ve třetině případů by se měly v začátku investované prostředky franšízanta vrátit do dvou let. Jen asi u pětiny konceptů se počítá s návratností vloženého kapitálu za více než čtyři roky. Vyplývá to z průzkumu, který uveřejnila Česká asociace franchisingu (ČAF).
"Franšízové systémy se podle údajů samotných franšízorů řadí k investicím s velmi rychlou návratností. Tomu také odpovídá zvyšující se zájem o franšízing. V roce 2014 působilo na tuzemském trhu už více než 220 franšízových konceptů," okomentovala průzkum výkonná ředitelka ČAF Petra Ritschelová.
Populární gastronomie
Nejčastěji se franšízing využívá v oblasti služeb, a to konkrétně v 70 procentech, na obchod pak připadá méně než třetina. Největší zastoupení ve sledovaném vzorku z oblasti služeb mají koncepty z oboru gastronomie včetně rychlého občerstvení, realitních kanceláří, výživových poraden, fitness a vzdělávání. Početně jsou zastoupeny i koncepty z oblasti obchodu s módou, sýry, farmářskými potravinami a kosmetikou.
Mezi franšízové koncepty s největším počtem vlastních a franšízových poboček patří Hudební škola YAMAHA, BestDrive, RE/MAX Česká republika, BENU lékárna, Helen Doron English nebo McDonald´s. Mezi nejdéle provozované v Česku pak McDonald´s nebo Yves Rocher.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.