Kopírování výdělečných nápadů není ve světě byznysu ničím výjimečným. Platí to i pro franšízové koncepty, které jsou díky svému principu fungování pro plagiátorství jako dělané. Jak se před kopírováním bránit? Odpovědi na otázky tohoto typu si můžete přečíst v druhé části našeho třídílného seriálu o franšízách. V prvním textu jsme se věnovali obecně právní problematice franšíz, ve třetím přineseme příběhy franšízorů, kteří se s plagiátorstvím setkali na vlastní kůži.
"Před plagiátorstvím lze chránit franšízovou značku zejména registrací ochranné známky u Úřadu průmyslového vlastnictví. To ale pouze za situace, nejedná-li se o koncept, který je již realizován v zahraničí, a nepožívá-li tak značka spojená s tímto konceptem již mezinárodní, případně evropskou ochranu," nastiňuje Jiří Ctibor, advokát a partner pražské advokátní kanceláře Zilvarová Ctibor Hladký, která se specializuje mimo jiné na problematiku franšíz.
Před zápisem nové ochranné známky Úřad průmyslového vlastnictví zkoumá, zda ochranná známka splňuje všechny předepsané náležitosti a vlastnosti, zda není shodná nebo zaměnitelná s jinou již registrovanou ochrannou známkou. Přihláška musí obsahovat název obchodní firmy či jméno a příjmení a sídlo či bydliště přihlašovatele; znění či vyobrazení přihlašovaného označení; seznam konkrétních výrobků a služeb přihlašovaných k ochraně včetně uvedení tříd.
Registrovaná ochranná známka následně požívá ochrany po dobu 10 let od data podání přihlášky. Za účelem zachování ochrany i v dalších letech je nutné požádat o prodloužení doby platnosti ochranné známky, žádost o obnovu zápisu se podává nejdříve 12 měsíců před skončením doby platnosti.
Franšízor se může dále bránit před plagiáty například registrací průmyslového vzoru, a to v případě, že vytváří designová řešení. Možností je i registrace patentu či užitného vzoru.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist