Hangár v bývalé vrtulníkové základně v Přerově, který dříve sloužil k opravám stíhacích bombardérů, by už příští rok mohly opustit první modernizované kluzáky Blaník L-23.
Produkci legendárních kluzáků v roce 2006 po několika desetiletích ukončila v Kunovicích společnost Aircraft Industries a nyní ji v Přerově plánuje obnovit firma Blanik Aircraft CZ vlastněná ruskými investory. Do projektu chce postupně vložit 100 až 200 milionů korun.
"Náš vlastník má Blaníky rád a fandí jim. To je také důvod, proč se rozhodl v tomto projektu pokračovat," řekl jednatel Blanik Aircraft CZ Václav Křížek.
Kunovická společnost Aircraft Industries předloni prodala technickou dokumentaci ke všem typům celokovových kluzáků dříve vyráběných v Let Kunovice firmě Blanik Limited. Ta je dceřinou společností firmy S7 Engineering, která zajišťuje údržbu letounů západní výroby v Rusku a je schopna zajistit uplatnění na trhu i pro nově vyrobené kluzáky.
Blanik Limited poté kvůli projektu v Přerově založil firmu Blanik Aircraft CZ, kterou stoprocentně vlastní.
Blanik Aircraft CZ si hangár v opuštěné přerovské základně pronajala na konci minulého roku. Náběh výroby kluzáků bude podle Křížka postupný poté, co společnost získá potřebná povolení. "První nové stroje L-23 by mohly být postaveny v závěru příštího roku," podotkl Křížek. Odhadl, že v Česku a zahraničí může být v následujících letech prodáno až 200 nových kluzáků Blaník L-23.
Blanik Aircraft CZ letos zároveň spustila program zaměřený na modernizaci kluzáků Blaník, které už léta slouží k výcviku pilotů a jejichž živnost se chýlí ke konci. Díky rekonstrukci budou moci létat dalších 3000 hodin. "Cílem modernizace není soutěžní kluzák s vyšším výkonem, ale vhodný cvičný kluzák, který bude schopný žákům odpustit začátečnické chyby a naučí je létat," uvedl Křížek.
O modernizaci kluzáků Blaník byl zájem na nedávném veletrhu Aero 2015 v německém Friedrichshafenu. "Zhruba polovina stávajících provozovatelů je ochotna akceptovat cenu za modernizaci, která činí 15 tisíc eur," podotkl Křížek.
Někdejší Let Kunovice a jeho nástupce Aircraft Industries Blaníků včetně modifikací vyrobil přes 6000. Byly exportovány do 40 zemí. "Naším záměrem je modernizovat v následujících letech několik stovek kluzáků L-23," dodal.
Aircraft Industries z Kunovic meziročně klesly tržby o 300 milionů korun - čtěte ZDE
Aero získalo na výrobu částí Embraeru úvěr za více než půl miliardy - čtěte ZDE
Kluzáky Blaník se v Kunovicích vyráběly několik desítek let ve dvou modelových řadách L-13 a L-23. Novější model L-23 je dvoumístný celokovový kluzák určený především pro základní pilotní výcvik. V kunovickém závodě se sériově vyráběl od roku 1989.
Obnovená výroba kluzáků Blaník má v Přerově zaměstnat až několik desítek lidí. "Zatím máme devět pracovníků. Předpokládáme ale, že do konce letošního roku díky náboru mechaniků jejich počet vzroste až na 30 a v konečné fázi by jich mělo být přibližně 50," uvedl Křížek.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist