Tipy obsažené v našem seriálu o time managementu se vztahují k manažerské praxi. To však vůbec neznamená, že jsou použitelné jen ve světě byznysu – svou povahou jsou univerzální a platí pro libovolné prostředí. Pro lepší přehlednost je uvádíme v abecedním pořadí. Předchozí díly jsou k nalezení zde:
Nakládejte se svým časem efektivně. Využijte k práci i cestu do zaměstnání - čtěte ZDE
Máte problémy s time managementem? Vytvořte si časový plán a snímek - čtěte ZDE
Naučte se delegovat úkoly. Jinak uškodíte sobě i firmě - čtěte ZDE
Chcete šetřit časem? Využívejte videokonference a jiné moderní technologie - čtěte ZDE
Firemní hierarchie je košem na odpadky. Výše míří jen podstatné sdělení - čtěte ZDE
Kontrola může čas šetřit i ubírat. Závisí na tom, jak s ní pracujeme - čtěte ZDE
Napětí drží firmu v chodu. Bez něj nic podstatného nevznikne - jen letargie - čtěte ZDE
Nerozhodnost
Patříme-li k těm, kdo často dlouho nerozhodně stojí před dvěma možnými směry činnosti či dalšího postupu a obávají se, že směr, který vyberou, se ukáže jako nesprávný, měli byste mít na paměti, že nerozhodnost je téměř vždy tou nejhorší chybou, které se můžete dopustit. Rozhodneme-li se pro variantu, která se vám zdá být lepší než ostatní, přesvědčeně se k ní přihlásíme a budeme se s plným úsilím věnovat jejímu naplnění, dopadneme většinou lépe, než budeme-li jen dlouho stát před složitou volbou.
Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info
Některá rozhodnutí pochopitelně vyžadují značné zvážení. Neměla by se proto provádět ve spěchu. Jakmile však jsou všechny (či téměř všechny) nezbytné údaje k dispozici, dojde rozumně se chovající člověk k rozhodnutí. Přestane se, jinými slovy, mentálně zabývat rozebíráním všech jednotlivých pro a proti, a namísto toho se plně věnuje uskutečnění provedeného rozhodnutí.
Pokud jde o běžná denní rozhodnutí, které ve své práci musíme provádět neustále, pak všeobecně platí, že čím rychleji je provedeme, tím lépe. Odkládáme-li rozhodnutí či činnost na dobu, až budou překonány všechny námitky, nikdy ničeho nedosáhneme.
Perfekcionismus
Sklon odkládat rozhodnutí či dokončení úkolu může souviset i s perfekcionismem. Prováděný úkol můžeme totiž vždy ještě trochu zdokonalit a toto zdokonalování může probíhat teoreticky nekonečně dlouho. Sklon k perfekcionismu se zpravidla dostaví především tehdy, uvažujeme-li v pojmu "kvality" splnění úkolů namísto v pojmu času, který je pro jejich vykonání k dispozici.
Mezi úsilím o vynikající výsledky a snahou být vždy zcela perfektní však existuje podstatný rozdíl. Prvé je dosažitelné, uspokojující a zdravé. Druhé naopak nedosažitelné, frustrující a neurotické. Představuje rovněž příčinu ohromné ztráty času. Ti, kteří si z úsilí o dokonalost vytvářejí fetiš, utrácejí čas a peníze, které by mohli lépe uplatnit jinde. Cena perfekcionismu je totiž v naprosté většině případů zcela neúměrně vysoká.
Řešení lze založit na známém zákonu profesora Parkinsona. Ten říká, že práce (především řídící či administrativní povahy) má tendenci expandovat tak, aby zaplnila veškerý čas, který k jejímu vykonáni máme k dispozici. Cestou, jak problém perfekcionismu překonat, je tak uplatnit Parkinsonův zákon obráceně. Tedy stanovit pro každý úkol (i svůj vlastní) časový termín a tento termín dodržet. Přidělíme-li totiž osobám trpícím perfekcionismem na danou práci či úkol méně času, bude jejich práce, v prakticky stejné kvalitě, hotova dříve.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.